ساخت یک زندان جدید توسط طالبان در پنجشیر

  • انتشار: ۱۶ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: امنیت و حوادث
  • شناسه مطلب: 197103

رسانه‌های نزدیک به طالبان از ساخت یک زندان جدید توسط این گروه در بازارک این ولایت خبر داده‌اند.

خبرگزاری باختر که تحت کنترل طالبان است امروز دوشنبه، ۱۶ میزان گزارش داد که کار ساخت زندان مرکزی جدید در بازارک، مرکز پنجشیر، آغاز شده است.

این زندان با هزینه‌ای بیش از ۱۲ میلیون افغانی ساخته می‌شود.

در سه سال گذشته گزارش‌های متعدد از قتل و بازداشت گسترده مردم پنجشیر توسط طالبان منتشر شده است.

محمد آقا حکیم؛ والی طالبان در پنجشیر، گفته که این زندان در دو بخش از بودجه اداره امور زندان‌های این گروه ساخته خواهد شد.

براساس گزارش خبرگزاری باختر، در مرحله نخست، چهار دیواری، برج‌های امنیتی و سیستم آب‌رسانی این زندان در مساحتی معادل ۱۱ جریب زمین ساخته می‌شود و سال آینده نیز کار ساخت تاسیسات آن تکمیل خواهد شد.

طالبان در حالی از ساخت زندان جدید در ولایت پنجشیر خبر داده‌ اند که این گروه طی سه سال گذشته، باشندگان این ولایت را به دلایل مختلف بازداشت و زندانی کرده است.

طالبان متهم است که به دلایل قومی به بازداشت گسترده مردم شمال افغانستان به ویژه ولایت پنجشیر دست می‌زند. با این حال تاکنون آمار رسمی از شمار پنجشیری‌های زندانی در بازداشت‌گاه‌های طالبان منتشر نشده است.

شورای جهانی پنجشیریان در ماه اسد امسال گزارشی گفت طالبان در حدود ۳ سال گذشته ۲۸۳ نفر به شمول کودکان و زنان را در پنجشیر کشته‌اند. این شورا نام‌های کشته‌شدگان را فهرست کرده و با اشاره به محدودیت‌های دسترسی به اطلاعات گفته رقم اصلی قربانیان به مراتب بیشتر است.

برپایه این گزارش، طالبان از روش‌هایی مانند «سر بریدن، کشیدن چشم‌ها، اعدام صحرایی، کشتن پسر در مقابل پدر» و شکنجه برای علیه این افراد استفاده کرده است.

شورای جهانی پنجشیریان گفته که حدود ۲۱ هزار جنگجوی طالبان در پنجشیر حضور دارند و در روستاهای مختلف پاسگاه ایجاد کرده‌اند. در بخش از گزارش شورای جهانی پنجشیریان آمده است که طالبان به تعداد دو هزار ۴۷۷ نفر به‌شمول زنان و کودکان را در ولسوالی‌های این ولایت مجبور به کوچ اجباری کردند و در اکثر موارد طالبان اعضای خانواده خود را جابه‌جا کردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟