سیل در بوسنی ۱۸ کشته برجای گذاشت

  • انتشار: ۱۴ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 196868

الجزیره گزارش داده است: ۱۸ نفر در بدترین سیل سال‌های اخیر در بوسنی و هرزگوین جان باختند.  سیل و رانش زمین که منجر به تخریب خانه‌ها، جاده‌ها و پل‌ها در مرکز این کشور شد. تعداد زیادی همچنان مفقود هستند.

در شهر نرتوا هرزگوین در جنوب این کشور گزارش ها از پیدا شدن اجساد قربانیان در شهرهای یابلانیتسا و کنجیک حاکی است.باران های شدید باعث طغیان رودخانه های زیادی در حاشیه دو شهر شده است.

رانش زمین در شهر یابلانیتسا، که تقریباً ۴۰۰۰ نفر جمعیت دارد ، به بسیاری از منازل آسیب وارد کرد. آب به محوطه مسجد جامع این شهر راه یافت و  اطراف آن را فراگرفت. به شکلی که تنها گنبد و مناره  آن از آب  خارج بودند. از سویی جاده های روستایی غیرقابل استفاده شد و بارندگی‌ها به زیرسازی جاده‌ها و ریل‌ها آسیب رساند.

قطع ارتباط شهرها و وضعیت دشوار امدادرسانی

به گزارش ایوان پاوکوویچ، خبرنگار الجزیره، که از گرابوویچا، یکی از مناطق آسیب دیده در نزدیکی یابلانیتساگزارش داده است: سیل بخشی از جاده اصلی را از بین برده و دسترسی به منطقه غیرممکن است

به گزارش رسانه‌های محلی، این شهر صبح دیروز برای ساعت‌ها ارتباطی با دیگر مناطق نداشت تا اینکه سرانجام امدادگران توانستند با استفاده از قایق مردم را به مناطق امن منتقل کنند.

سخنگوی دولت کانتون با اشاره به جنگ بوسنی که از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ رخ داد، گفت: من نمی توانم چنین بحرانی را از زمان جنگ به یاد بیاورم. ابعاد این وضعیت آشفته تکان دهنده است.

این سخنگو افزود: وضعیت همچنان خطرناک است زیرا پیش بینی می شود وضعیت بد جوی تا پایان هفته ادامه داشته باشد.

سیل همچنین شهر کیسه‌لیاک  در حدود ۴۰ کیلومتری شمال غربی سارایوو را درنوردید، جایی که تعدادی از خانه ها، اتومبیل ها و باغ ها در عرض چند دقیقه زیر آب رفتند. همچنین دو تن نیز در پی وقوع سیل در شهر ووینیکا کشته شدند.

زوکان هلیس وزیر دفاع بوسنی و هرزگوین تایید کرد که ارتش از قبل در عملیات نجات شرکت کرده است. وی – در سخنرانی خود با شبکه الجزیره بالکان – اشاره کرد که بر اساس اطلاعات تایید نشده تا کنون سیل و رانش زمین ۲۰ قربانی داشته است.

سیل در دیگر کشورهای بالکان

شایان ذکر است که کشورهای همسایه بوسنی  از جمله کرواسی نیز روز گذشته جمعه دچار سیل شده است. هرچند تلفات جانی گزارش نشده است. مقامات این کشور برای سواحل آدریاتیک و مناطق مرکزی کشور هشدار شدید وضعیت آب و هوا صادر کردند.

مونته نگرو و صربستان نیز هشدارهای مشابهی صادر کردند و سیل ناشی از باران های شدید در مونته نگرو، در جنوب بوسنی گزارش شد، جایی که برخی از روستاها قطع شدند و جاده‌ها و خانه‌ها زیر آب رفتند.

به گفته دینان زولوم، هواشناس موسسه فدرال هواشناسی بوسنی در مصاحبه با الجزیره، انتظار می رود از امروز شنبه وضعیت هوا بهبود یابد

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟