سازمان عفو بین‌الملل: طالبان بازداشت خودسرانه‌ی افراد را متوقف کنند

  • انتشار: ۱۲ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 196725

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به بازداشت جاوید کوهستانی، کارشناس مسائل سیاسی و حکمت‌ آرین، خبرنگار در غزنی گفته است که طالبان به ناپدیدکردن افراد و بازداشت‌های خودسرانه پایان دهند.

این سازمان دیروز (چهارشنبه، ۱۲ میزان) در بیانیه‌ای گفته است که آخرین دستگیری‌های خودسرانه حاکی از سرکوب بی‌امان تحت حاکمیت طالبان علیه هرکسی است که جرأت صحبت کردن و بیان مسالمت‌آمیز نظرات خود را داشته باشد.

عفو بین‌الملل گفته است که بازداشت خودسرانه‌ی افراد نقض کامل تعهدات افغانستان براساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر است.

این سازمان تأکید کرده است که طالبان باید فورا جاوید کوهستانی، حکمت آرین و دیگرانی را که به‌طور غیرقانونی بازداشت کرده، آزاد کنند و به ناپدیدکردن، بازداشت خودسرانه، شکنجه و سایر رفتارهای بد با افرادی که از حق خود برای آزادی بیان، تشکل و اجتماعات مسالمت‌آمیز استفاده می‌کنند، پایان دهند.

جاوید کوهستانی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته (۵ میزان) از شمال کابل بازداشت شد. با گذشت یک هفته تا اکنون از سرنوشت او خبری نیست.

مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرده است که روز یک‌شنبه (۸ میزان) استخبارات طالبان در غزنی نیز حکمت آرین، مدیرمسئول رادیوی خصوصی «خوشحال» را بازداشت کرده است.

منبع به مرکز خبرنگاران گفته است که حکمت آرین متهم شده است که در یک نوار صوتی در مورد حملات انتحاری طالبان در جنگ‌های گذشته صحبت و آن را در رادیو نشر کرده است و با این کار مرتکب «توهین و بی‌احترام» به طالبان شده است.

دوستان آرین در غزنی به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته‌اند که این ماجرا به پیش از تسلط دوباره‌ی طالبان به کشور برمی‌گردد و اتهام واردشده علیه او نادرست است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟