وزارت خارجه امریکا پُست «نمایندگی ویژه در امور افغانستان» را لغو کرد

  • انتشار: ۱۱ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 196424

آنتونی بلینکن؛ وزیر امور خارجه امریکا اعلام کرد که تام وست؛ نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان از این سمت حذف شده و به عنوان رییس اداره هماهنگی تحریم‌های این کشور تعیین شده است. او فرد دیگری را در این سمت تعیین نکرده و گفته‌است که دیپلماسی امریکا در امور افغانستان را دیگر مقام‌های این وزارت به پیش خواهند برد.

وزارت خارجه امریکا روز سه‌شنبه، ۱۰ میزان در بیانیه‌ای به نقل از آقای بلینکن، با اعلام تغییر سمت تام وست نوشت که تعهد ایالات متحده به افغانستان مداوم بوده و آن را کرن دکر؛ کاردار سفارت امریکا برای افغانستان، رینا امیری؛ نماینده ویژه این کشور در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان و جان مارک پومرشیم؛ دستیار معاون وزارت خارجه امریکا در امور جنوب آسیا رهبری خواهند کرد.

بلینکن گفته‌است: «کرن دکر دیپلماسی در مورد افغانستان را از دوحه رهبری خواهد کرد. امیری به تلاش‌های دپلماتیک و سیاسی برای تضمین از اولویت بودن حقوق بشر به ویژه حقوق زنان [در افغانستان] ادامه داده و پومرشیم از واشنگتن، انکشاف پالیسی و هماهنگی بین ادارات را در مورد افغانستان رهبری خواهد کرد».

وزارت خارجه ایالات متحده در این بیانیه، ضمن تقدیر از کارکرد تام وست گفته است که تلاش وی با متحدان و شرکای ایالات متحده سبب شد که به میلیون‌ها افغانستانی نیازمند کمک‌های بشری رسانده شود.

وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که تام وست با مهارت تمام دپلماسی امریکا را در خصوص افغانستان در یک «زمان پیچیده» رهبری کرد و تلاش کرد از تبدیل شدن افغانستان برای تبدیل شدن به پناهگاه تروریستان که امریکا را هدف قرار بدهند، جلوگیری کند.

پیش از این غیبت تام وست در نشست‌ها و جلسات متعدد درباره افغانستان سوال برانگیز شده بود و برخی رسانه‌ها از برکناری او خبر داده بودند.

پست نمایندگی ویژه وزارت خارجه امریکا در امور افغانستان در سال ۲۰۱۶ ایجاد شد و زلمی خلیلزاد؛ افغانستانی الاصل امریکایی در این پست گماشته شد. او به نمایندگی از امریکا با طالبان گفتگوهای صلح را پیش برد که منتج به امضای پیمان صلح دوحه میان امریکا و طالبان شد و چندی بعد از آن افغانستان به دست این گروه سقوط کرد.

دولت امریکا به رهبری جو بایدن پس از سقوط افغانستان به دست طالبان و خروج پر هرج و مرج امریکا از این کشور، در اکتوبر ۲۰۲۱ زلمی خلیلزاد را از این سمت برکنار کرد و معاون او تام وست را به جایش گماشت. پس از تعیین آقای وست در سمت دیگر و تعیین نشدن نماینده دیگر در امور افغانستان، به نظر می‌رسد که این پُست رسماً از وزارت خارجه امریکا حذف شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟