طالبان: افغانستان را به صادرکننده برق تبدیل می‌کنیم

  • انتشار: ۹ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 196213

مولوی عبدالکبیر؛ معاون سیاسی رییس‌الوزرای طالبان می‌گوید که رژیم این گروه تلاش می‌کند تا افغانستان را که فرصت‌ها و منابع فراوان در بخش تولید برق دارد، در عرصه انرژی به خودکفایی برساند و این کشور را به یکی از صادرکنندگان انرژی برق تبدیل کند.

او این سخنان را امروز دوشنبه، ۹ میزان در «کنفرانس ارایه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش تولید انرژی» در کابل بیان کرد و ادعا کرد که طالبان در زمینه انرژی و سایر بخش‌ها فرصت‌های سرمایه‌گذاری را فراهم کرده و نیز با کاهش مالیات و کوتاه ساختن مراحل اداری از این بخش‌ها حمایت کرده‌است.

معاون سیاسی رییس‌الوزرای طالبان افزود که اولویت رژیم این گروه فراهم‌سازی زمینه تطبیق پروژه‌های منطقه‌ای است و «افغانستان به زودی مرکز اتصال تجارتی و ترانزیتی در منطقه خواهد شد». او گفت که محصولات و تولیدات افغانی به بازارهای بین المللی خواهد رسید.

ادعای مبارزه با گروه‌های تروریستی

مولوی عبدالکبیر در بخشی دیگر از سخنانش ادعا کرد که رژیم این گروه خواهان «ثبات و نظم در منطقه و جهان است» و به گروه‌هایی که تهدیدی برای امنیت اند، اجازه فعالیت نمی‌دهد.

این ادعا در حالی است که کشورهای همسایه افغانستان و برخی کشورهای منطقه طالبان را متهم به پناه‌دادن به گروه‌های تروریستی می‌کنند و آن را تهدید جدی علیه خود می‌دانند. شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در گزارش اخیر خود حضور گسترده گروه‌های تروریستی با تحت چتر حمایتی طالبان در افغانستان را تایید کرده و گفته که بیش از ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان فعال است.

معاون سیاسی رییس‌الوزرای طالبان در این کنفرانس همچنین بر حذف محدودیت‌های بانکی وضع شده از سوی جامعه جهانی بر افغانستان تاکید کرد و نیز خواستار آزادسازی دارایی‌های مسدود شده افغانستان شد.

توزیع زمین به سرمایه‌گذاران

در این برنامه شماری دیگر از مقام‌های ارشد طالبان هم حضور داشتند و سخنرانی کردند. نورالدین عزیزی؛ وزیر صنعت و تجارت این گروه گفت که رهبر طالبان قانون پارک‌های صنعتی را توشیح کرده و بر بنیاد آن به زودی روند توزیع زمین به فابریکه‌داران و صنعت‌کاران آغاز می‌شود.

او افزود که با آغاز این روند، فعالیت کارخانه‌ها در سطح کشور دو برابر می‌شود و نیاز به برق نیز افزایش می‌یابد. به گفته او برای ۸۰۰ شرکت زمین توزیع خواهد شد که هر شرکت ۸۰ تا ۱۰۰ میگاوات برق ضرورت خواهد داشت.

مقام‌های طالبان در حالی از افزایش تولید برق تا سطح صادرات صحبت می‌کنند که پس از تسلط این گروه میزان پرچاوی‌های برق در افغانستان افزایش یافته و این موضوع همواره از شکایت‌های عمده شهروندان بوده است.

رییس شرکت دولتی برق افغانستان (برشنا) در این برنامه گفت که احتمال می‌رود تا دو سال آینده کمبود برق در افغانستان تا حدی حل شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟