متقی: یک عضو داعش هم در افغانستان حضور ندارد

  • انتشار: ۷ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 195821

در حالی که داعش در یک ماه گذشته حد اقل مسوولیت دو حمله مرگبار را در افغانستان بر عهده گرفته است، امیرخان متقی؛ وزیر خارجه طالبان در گفتگو با یک رسانه روسی ادعا کرده «یک داعشی هم در افغانستان وجود ندارد».

آقای متقی در گفتگو با یک رسانه روسی که بخش‌هایی از آن امروز شنبه، ۷ میزان از سوی طالبان منتشر شده ادعا کرده که از ۴۰ میلیون نفوس افغانستان یک نفر هم پیدا نمی‌شود که شاهدی بدهد که یک عضو داعش را در این کشور دیده است.

این در حالی است که داعش اخیراً مسوولیت کشتار ۱۴ تن از باشندگان شیعه ولایت دایکندی را بر عهده گرفت. این افراد در سفری از دایکندی به غور می‌رفتند که در مسیر راه از سوی اعضای داعش متوقف شده و تیرباران شدند که علاوه بر کشته‌شدن ۱۴ تن، ۶ تن دیگر نیز در آن زخمی شدند.

پیشتر از آن نیز این گروه در حمله مرگباری کارمندان و دادستان‌های اداره دادستانی تحت کنترل طالبان را هدف قرار داد و در آن دست‌کم ۱۶ تن کشته شدند.

با این همه وزیر خارجه طالبان ادعا کرده که پس از تسلط این گروه بر افغانستان، داعش به صورت کلی از بین رفته است و هیچ عضو داعش در افغانستان حضور ندارد.

او همچنین گفته که در سه حال سلطه این گروه بر افغانستان، هیچ حمله‌ای از این کشور بر همسایه‌های شمالی کشور صورت نگرفته است و مدعی شده که طالبان این امتحان را خوب سپری کرده‌اند.

امیرخان متقی در این گفتگو همچنین درباره روابط روسیه با طالبان صحبت کرده و گفته که این گروه خواستار تقویت روابط با مسکو است.

این در حالی است که بر اساس آخرین گزارش شورای امنیت سازمان ملل ده‌ها گروه تروریستی از جمله داعش خراسان در افغانستان تحت سیطره طالبان فعالیت می‌کنند. طالبان هرچند که بارها حضور داعش در کشور را رد کرده‌اند اما به گفته کارشناسان، رد و تکذیب مکرر این حضور با وجود ده‌ها حمله مرگبار داعش در سه سال اخیر که عمدتا غیر نظامیان شیعه و در برخی موارد طالبان را هدف قرار می‌دهد نشان می‌دهد که طالبان در تلاش کتمان حضور گروه‌های تروریستی اند.

نظرات(۱ دیدگاه)

  1. (۷ میزان ۱۴۰۳)

    بیشک

نظر شما چیست؟