توافق بر پایان ماموریت امریکا در عراق

  • انتشار: ۷ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 195764

امریکا و عراق با نشر بیانیه‌ای مشترک از پایان ماموریت ائتلاف به رهبری ایالات متحده در عراق خبر داده‌ و گفته‌اند که ماموریت ائتلافی امریکا سال آینده خورشیدی به پایان خواهد رسید.

امریکا و عراق روز جمعه، ۶ میزان با نشر بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که ماموریت نظامی ائتلاف به رهبری ایالات متحده در عراق تا ماه سنبله ۱۴۰۴ به پایان خواهد رسید.

یک مقام امریکایی اما گفته که این به معنای خروج نیست و هر دو کشور به همکاری‌های امنیتی دوجانبه روی خواهند آورد.

در این بیانیه جزییات کمی از جمله در این مورد که چه تعداد سرباز امریکایی، چه پایگاه‌هایی را در عراق ترک خواهند کرد، ارائه شده است.

ایالات متحده حدود ۲۵۰۰ سرباز در عراق و ۹۰۰ سرباز در سوریه دارد. این نیروها به‌عنوان بخشی از ائتلافی که در سال ۲۰۱۴ برای مبارزه با داعش تشکیل شد، در این دو کشور حضور دارند.

هنوز مشخص نیست که آیا سربازان امریکایی اساسا عراق را ترک خواهند کرد یا خیر.

یک مقام ارشد امریکایی که نامش اعلام نشده، گفته است: «من فقط می‌خواهم این واقعیت را بگویم که این یک عقب‌نشینی نیست. این یک انتقال است.

این یک گذار از یک ماموریت نظامی ائتلاف به روابط امنیتی دوجانبه گسترده بین ایالات متحده و عراق است.»

محمد شیاع السودانی؛ نخست‌وزیر عراق، در ماه جنوری مذاکرات در این زمینه را با واشنگتن آغاز کرد.

او گفته است که در حالی که از کمک نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا قدردانی می‌کند، اما حضور سربازان امریکایی در عراق به آهن‌ربایی برای بی‌ثباتی تبدیل شده است، آنها اغلب هدف قرار می‌گیرند و با اقداماتی که اغلب با دولت عراق هماهنگ نشده‌اند، به این حملات پاسخ می دهند.

به گزارش رویترز بر اساس این توافق، صدها سرباز تا سپتامبر ۲۰۲۵ از عراق خارج خواهند شد و بقیه سربازان نیز تا پایان سال ۲۰۲۶ این کشور را ترک خواهند کرد.

بر اساس این طرح، همه نیروهای ائتلاف، پایگاه هوایی عین الاسد در غرب استان انبار را ترک خواهند کرد و تا ماه سنبله ۱۴۰۴ حضور خود را در بغداد به میزان قابل توجهی کاهش خواهند داد.

انتظار می‌رود نیروهای امریکایی و سایر نیروهای ائتلاف در اربیل باقی بمانند. کشورهای دیگر از جمله آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا نیز صدها سرباز در این ائتلاف دارند.

در همین حال، مقام‌ها به خبرنگاران گفتند که ماموریت ایالات متحده در سوریه ادامه خواهد یافت.

خروج از عراق نشان دهنده تغییر قابل توجهی در موضع نظامی واشنگتن در خاورمیانه خواهد بود.

در حالی که مقامات امریکایی در درجه اول بر مقابله با داعش متمرکز هستند، اذعان می‌کنند که حضور ایالات متحده در عراق همچون عاملی بازدارنده و استراتژیک در مقابل جمهوری اسلامی ایران عمل می‌کند.

به گفته مقام‌های امریکایی، این موضع با تشدید رویارویی منطقه ای اسرائیل و جمهوری اسلامی اهمیت بیشتری پیدا کرده است، زیرا نیروهای امریکایی در عراق در ماه‌های اخیر راکت‌ها و پهپادهایی را که نیروهای متحد جمهوری اسلامی به سوی اسرائیل شلیک کرده‌اند، سرنگون ساخته‌اند.

این توافق احتمالا یک پیروزی سیاسی برای السودانی نیز به شمار خواهد رفت؛ زیرا او به این ترتیب می‌تواند موقعیت عراق را به عنوان متحد همزمان واشنگتن و تهران را متعادل کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟