عفو بین‌الملل: جامعه جهانی برای پایان‌دادن به نقض حقوق بشر در افغانستان تمام راه‌ها را دنبال کند

  • انتشار: ۷ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 195716

سازمان عفو بین‌الملل از اقدام کشورها برای پاسخ‌گوکردن طالبان به‌خاطر تبعیض علیه زنان و دختران استقبال کرده و گفته است که جامعه بین‌المللی برای پایان‌دادن به نقض مداوم حقوق بشر در افغانستان باید تمام راه‌های موجود از جمله روند قضایی در دادگاه بین‌المللی دادگستری را دنبال کند.

اگنس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل گفته است که طالبان زندگی زنان و دختران افغانستان را غیرقابل تحمل کرده و آنان را از همه عرصه‌های زندگی حذف و به طور سیستماتیک حقوق شان را سلب کرده‌اند.

او اقدام دولت‌ها برای پاسخ‌گویی طالبان تحت قوانین بین‌المللی استقبال کرده و گفته است که این گامی حیاتی در جهت تأمین عدالت در مورد نقض کنوانسیون رفع کلیه تبعیض علیه زنان است.

عفو بین‌الملل گفته است که اقدام اخیر کشورها باید با سایر تلاش‌های جامع برای رسیدگی به طیف وسیعی از جنایات گذشته و جاری در طول چرخه مداوم درگیری در افغانستان تکمیل شود.

دبیرکل این سازمان افزوده است: «جهان باید در همبستگی با زنان و دختران شجاع افغانستان با دفاع از حقوق آنها و پاسخگویی رژیم طالبان عمل کند. »

چهار کشور کانادا، آلمان، استرالیا و هالند با نشر یک بیانیه‌ی مشترک هشدار دادند که اگر طالبان تبعیض جنسیتی را متوقف نکنند، از این گروه به‌دلیل نقض کنوانسیون منع تمام اشکال تبعیض علیه زنان در دادگاه بین‌المللی دادگستری شکایت می‌کنند.

بیش از ۲۰ کشور جهان تاکنون از این بیانیه حمایت کرده‌اند.

این کشورها شامل آلبانیا، آندورا، بلژیک، شیلی، کرواسی، فنلند، هندوراس، ایرلند، آیسلند، کره جنوبی، لتوانی، لیختن اشتاین، لوکزامبورک، مالاوی، مراکش، مولداوی، مونته نگرو، رومانی، اسلوونی، اسپانیا و سویدن هستند.

اگرچه افغانستان کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان را پذیرفته، اما حکومت طالبان که تا اکنون به‌عنوان حکومت افغانستان به‌رسمیت شناخته نشده، به این کنوانسیون پابندی ندارد.

وزیران خارجه‌ی آلمان، هالند، استرالیا و کانادا گفته‌اند که حتا اگر طالبان صلاحیت دادگاه بین‌المللی دادگستری را به رسمیت نشناسند، تصمیم این دادگاه اثرات بازدارنده بر کشورهایی دارد که می‌خواهند روابط سیاسی را با طالبان عادی‌سازی کنند.

طالبان پس از دست‌یافتن به قدرت، محدودیت شدید علیه زنان و دختران وضع کرده‌‌اند. زنان افغانستان در حال حاضر از تحصیل، کار و آزادی گشت‌وگذار محروم هستند.

با این حال طالبان می‌گویند که متهم کردن این گروه به نقض حقوق‌‌ بشر و تبعیض جنسیتی «بجا» نیست و «پروپاگاندا» نادرست از سوی شماری از زنان علیه این گروه است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟