طالبان به رسانه‌ها دستور دادند که برنامه‌های سیاسی را به صورت زنده پخش نکنند

  • انتشار: ۳۱ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاستمطبوعات
  • شناسه مطلب: 194880

منابع از رسانه‌های فعال در داخل افغانستان می‌گویند که مقام‌های طالبان در نشستی به آنان دستور داده که برنامه‌های سیاسی را پس از این به صورت زنده نشر نکنند. بر بنیاد این دستور، رسانه‌ها مکلف شده‌اند که نخست برنامه‌های سیاسی را ضبط کنند و پس از تایید طالبان آن را منتشر کنند.

بر بنیاد اطلاعات منابع، طالبان امروز شنبه، ۳۱ سنبله در نشستی با حضور مسوولان رسانه‌های فعال در داخل افغانستان، این دستور را به آنان ابلاغ کردند. مقام‌های طالبان در این جلسه گفته‌اند که هیچ رسانه‌ای اجازه ندارد محتوای انتقادی نسبت به سیاست‌ها و قوانین این گروه را پخش کند.

بر بنیاد دستور جدید طالبان، برنامه‌های سیاسی رسانه‌های داخل افغانستان، پس از ضبط و تفتیش توسط این گروه و نیز پس از حذف و سانسور موارد «حساسیت‌برانگیز» و مغایر با سیاست‌های طالبان، اجازه پخش شدن خواهد یافت.

همچنین موضوع برنامه‌های سیاسی رسانه‌ها روزانه باید توسط مقامات این گروه تأیید شود و رسانه‌های داخلی دیگر نمی‌توانند بدون تأیید مقامات طالبان در مورد موضوعی برنامه سیاسی برگزار کنند.

محدودیت در انتخاب کارشناسان برای رسانه‌ها

طالبان فهرستی شامل ۶۸ کارشناس مورد تأیید خود را به رسانه‌ها داده‌اند و تاکید کرده‌اند که آن‌ها در برنامه‌های سیاسی دعوت شوند و هیچ مهمانی به غیر از آنان در برنامه‌ها حضور نداشته باشند. در این فهرست دو زن و ۶۶ مرد عمدتاً حامی سیاست‌های طالبان شامل است.

طالبان به رسانه‌ها هشدار داده که در صورت عدم رعایت نکات فوق، مسوول عمومی رسانه، مسوول نشرات، مجری برنامه و مسوول بخش سیاسی متخلف شمرده شده و مورد پیگرد قرار خواهند گرفت.

طالبان در سه سال حاکمیت شان، محدودیت‌های شدیدی بر رسانه‌ها وضع کرده‌اند. این گروه همچنین ده‌ها تن از منتقدانش که در رسانه‌ها از سیاست‌های این گروه انتقاد کرده‌اند را بازداشت کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟