جنبش آینده نوین زنان افغانستان: جامعه جهانی برای پایان سلطه طالبان اقدام فوری کند

  • انتشار: ۳۱ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 194806

جنبش اعتراضی زنان زیر نام «جنبش آینده نوین زنان افغانستان» در واکنش به توشیح قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان، از جامعه جهانی، به‌ویژه امریکا خواسته است که برای پایان سلطه این گروه در کشور اقدام فوری کنند.

این جنبش اعتراضی روز شنبه، ۳۱ سنبله، با نشر قطع‌نامه‌ای سازمان ملل و امریکا را مسوول وضعیت کنونی در افغانستان خوانده است.

در این قطع‌نامه آمده است: «جامعه جهانی، به‌ویژه سازمان ملل متحد و امریکا که همواره خود را حافظ صلح، امنیت جهانی، دموکراسی و ارزش‌های بشری معرفی می‌کنند…باید با کنار زدن طالبان و برپایی حکومت مردمی و انسان‌محور، به نجات افغانستان از چنگال جهل و افراطیت اقدام کنند.»

جنبش آینده نوین زنان افغانستان از جامعه جهانی، به‌ویژه امریکا همچنان خواسته است که هرگونه حمایت مالی و سیاسی از طالبان را متوقف و برای تشکیل حکومت همه‌شمول و مبتنی بر اراده مردم، با شهروندان کشور همکاری کنند.

این جنبش تأکید کرده است که تا زمان تشکیل حکومتی براساس رأی مردم در برابر طالبان مبارزه خواهد کرد.

پاسخ‌گویی جامعه جهانی در مورد وضعیت کنونی افغانستان، عدم به رسمیت شناختن طالبان، معرفی مقام‌های این گروه به دلیل ارتکاب جنایات به دادگاه لاهه و اقدام فوری سازمان ملل متحد برای تغییر وضعیت جاری در کشور، از خواست درشت این جنبش است.

بیش از سه سال از سلطه دوباره طالبان بر افغانستان می‌گذرد.

طالبان در این مدت با صدور فرمان‌های پی‌هم محدودیت‌های شدیدی را علیه شهروندان کشور، از جمله اقلیت‌های قومی‌-مذهبی و زنان و دختران وضع کرده‌اند.

به گفته مدافعان حقوق بشر، به‌رغم خواست‌های مکرر نهادهای حقوق بشری، جامعه جهانی طالبان را در مورد جنایات انجام شده پاسخ‌گو نکرده است.

چند روز پیش نیز جنبش صدای زنان افغانستان در واکنش به توشیح قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان گفته بود که جامعه جهانی، به‌ویژه کشورهای اسلامی باید این گروه را برای پذیرفتن حقوق زنان در کشور زیر فشار قرار دهند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟