فایق: جهان از تمام مکانیسم‌های حقوقی برای پاسخ‌گو کردن طالبان در قبال نقض حقوق‌‌ بشر استفاده کند

  • انتشار: ۲۹ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 194713

نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد از جامعه‌ی جهانی خواست که از تمام مکانیسم‌های حقوقی موجود برای پاسخ‌گو کردن طالبان در قبال نقض حقوق‌‌ بشر استفاده کنند.

آقای فایق که شام دیروز (چهارشنبه، ۲۸ سنبله) در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد صحبت می‌کرد، به‌ویژه خواستار استفاده از مکانیسم‌های حقوقی بین‌المللی برای پاسخ‌گو کردن طالبان در قبال خشونت‌های سیستماتیک مبتنی بر جنسیت و سیاست‌های «آپارتاید جنسیتی» علیه زنان و دختران افغا‌نستان شد.

او افزود: «ما باید با قاطعیت، وحدت و عزم عمل کنیم تا این مسیر ویرانگر را معکوس کنیم و امید را به میلیون‌ها نفر در افغانستان که همچنان رنج می‌برند، بازگردانیم.»

آقای فایق گفت که این تنها یک امر اخلاقی نیست، بلکه مسئولیتی است که ما به‌عنوان اعضای جامعه‌ی بین‌المللی به عهده داریم.

سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت به موضوع مهاجران افغانستان نیز اشاره کرد و از کشورهای همسایه خواست که با آنان مطابق قوانین بین‌المللی رفتار کنند.

او از جامعه‌ی جهانی نیز خواست که حمایت خود را از پناهندگان افغا‌نستان افزایش دهند و به‌دنبال راه‌حل‌های درازمدت باشند که «امنیت، کرامت و فرصت» را برای آنان فراهم کند.

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد وضعیت افغانستان شام دیروز در نیویارک برگزار شد.

در این نشست رزا اوتنبایوا، فرستاده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و رییس‌‌‌ یوناما گزارش خود از وضعیت افغانستان را ارائه کرد.

خانم اوتنبایوا در این گزارش گفت که جهان از تهدیدات تروریستی ناشی از افغانستان نگران است و تصویب قانون امر به معروف و نهی از منکر، روند تعامل مستقیم با این گروه را تضعیف کرده است.

سیما باهوس، مدیر اجرایی بخش زنان سازمان ملل متحد نیز در این نشست صحبت کرد و گفت قانون امر به معروف طالبان نه تنها زنان را از مردان، بلکه زنان را از زنان نیز جدا و باعث «اضطراب» مردم افغانستان شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟