حزب جمعیت: طالبان پیشنهاد ممنوعیت آموزش زنان را به ربانی داده بود

  • انتشار: ۲۹ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 194689

همزمان با سالگرد ترور برهان‌الدین ربانی توسط طالبان، حزب جمعیت اسلامی افغانستان اعلام کرده است که طالبان پیشنهاد ممنوعیت آموزش زنان و دختران را به ربانی داده بودند؛ اما او نپذیرفت.

حزب جمعیت اسلامی افغانستان، امروز پنج‌شنبه، ۲۹ سنبله اعلام کرده که در زمان «دولت اسلامی افغانستان» به ریاست‌ جمهوری برهان‌الدین ربانی، طالبان به آقای ربانی پیشنهاد ممنوعیت آموزش و کار زنان را به‌عنوان پیش‌شرط توقف جنگ داده بودند.

این حزب به‌مناسبت سیزدهمین سالروز کشته‌شدن برهان‌الدین ربانی گفته است که آقای ربانی این پیشنهاد را «با استناد به دلایل شرعی صریحا رد کرد».

حزب جمعیت اسلامی افغانستان افزوده است که برهان‌الدین ربانی «به وضاحت بیان نمود که از جایگاه یک عالم دین و در چارچوب سیاست شرعی زیر بار پیشنهاد‌های غیرمشروع و نامعقول ‌نمی‌رود».

ربانی پس از پیروزی مجاهدان، در اول سرطان سال ۱۳۷۱ خورشیدی مطابق توافق‌نامه‌ گروه‌های مجاهدان در اسلام‌آباد، به‌عنوان رییس‌ جمهور موقت افغانستان برای یک دوره‌ی چهارماهه تعیین شد.

او مؤظف شد که در این دوره زمینه‌ برگزاری انتخابات را فراهم کند، اما آقای ربانی زمینه‌ برگزاری انتخابات را فراهم نتوانست و «شورای اهل حل‌وعقد» تشکیل داد که این شورا او را به‌عنوان رییس‌ جمهور رسمی دولت مجاهدان تعیین کرد.

دولت مجاهدان در ماه میزان سال ۱۳۷۵ خورشیدی کابل را ترک کرد و این شهر به‌دست طالبان سقوط کرد.

برهان‌الدین ربانی در ماه جدی سال ۱۳۸۱ خورشیدی قدرت را به‌صورت رسمی به دولت موقت افغانستان به رهبری حامد کرزی تسلیم کرد.

آقای ربانی در ۲۹ سنبله سال ۱۳۹۰ خورشیدی براثر انفجار انتحاری در خانه‌اش در منطقه‌ وزیر اکبرخان کابل کشته شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟