رییس یوناما در نشست شورای امنیت سازمان ملل خواست‌های طالبان را مطرح کرد

  • انتشار: ۲۸ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 194634

نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت افغانستان آغاز شد و رزا اوتونبایوا؛ رییس دفتر هیأت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) در سخنرانی‌اش در این نشست، گفت که طالبان با تصامیم شان افغانستان را از چشم‌انداز جامعه جهانی دور کرده‌اند. او در این سخنرانی همچنین به محدودیت‌های سفر طالبان و لزوم آزادشدن دارایی‌های مسدودشده افغانستان اشاره کرد؛ خواست‌هایی که طالبان در هر نشست منطقه‌ای و بین‌المللی آن را مطرح می‌کنند.

خانم اوتونبایوا امروز چهارشنبه، ۲۸ سنبله در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که است که سه سال بعد از بازگشت طالبان میلیون‌ها تن در افغانستان احساس امنیت نسبی می‌کنند. او همچنین مدعی شد که پایان جنگ به معنای تامین امنیت بی‌سابقه در این کشور جنگ‌زده بوده‌است.

رییس یوناما ابراز نگرانی کرد که «فرصت به وجود آمده برای صلح در افغانستان» از بین برده شود. بر بنیاد سخنان او، عدم اعتماد مردم به جامعه جهانی و عدم پاسخگویی طالبان به معنای از دست دادن این فرصت‌ها است.

او با استناد به تحریم‌ها علیه مقام‌های ارشد کابینه طالبان گفت که این تحریم‌های ملل متحد باعث شده است که آنان سفرهای کم به جهان داشته باشند. او ازمسدود ماندن میلیاردها دالر دارایی‌های افغانستان نیز ابراز نارضایتی کرد و گفت که این دارایی‌ها باید برای مردم افغانستان به مصرف برسد.

کمک‌های بشر دوستانه

این مقام ارشد سازمان ملل تاکید کرد که در سفر به افغانستان شاهد بحران‌های انسانی بوده است و در حال حاضر تنها ۲۰ فیصد از درخواست کمک‌های بشردوستانه به افغانستان رسیده است.

رزا اوتونبایوا افزود که بیش از ۲۲۰ مرکز صحی در افغانستان فعال نیستند و انتظار می‌رود که ۱۷۰ مرکز دیگر تعطیل شوند. بر بنیاد گزارش او از وضعیت افغانستان، در حال حاضر ۹۰۰ هزار کودک نیاز به کمک دارند اما آنان این کمک‌ها را دریافت نخواهند کرد و با کمبود غذا مواجه‌اند.

او افزود زنان و کودکان ۸۰ درصد از دریافت کنندگان کمک‌ها در افغانستان هستند و در حال حاضر تنها دو تامین کننده مالی است که به روند کمک به افغانستان ادامه داده اند.

این مقام سازمان ملل در این نشست افزوده است که ۸۶ درصد قربانیان انفجار ماین‌ها غیرنظامیان و کودکان‌اند و در حال حاضر زنان و کودکان در شرایط آسیب‌پذیر به‌سر می‌برند.

او با ابراز نگرانی زمستان پیش‌رو را چالش برانگیز برای افغانستان گفت و افزود که بازگشت مهاجران مسایل بغرنج در افغانستان را شدیدتر خواهد کرد.

درخواست کمک جامعه جهانی با طالبان

رزا اوتنبایوا در بخشی از سخنانش در این نشست گفت که طالبان در افغانستان نیاز به کمک بیشتر جامعه جهانی دارند و از نشست دوحه با حضور طالبان به عنوان یک پیشرفت یاد کرد.

او گفت که این نشست سبب شد تا کشورهای جهان تعامل مستقیم با طالبان در مورد نگرانی‌های بشردوستانه داشته باشند و طالبان این نگرانی‌ها را بشنوند.

«قانون امر به معروف توسط گروه کوچکی از طالبان تدوین شده است»

رییس دفتر یوناما اما گفت که تصویب قانون امر به معروف از سوی طالبان بلافاصله پس از نشست دوحه، این روند را تضعیف کرده است. او افزود که «چه عمدی بوده باشد یا نه» با تثبیت برخی از محدودیت‌های سنگین بر جمعیت افغانستان که قبلاً از سوی جامعه بین‌المللی محکوم شده بود، کار دشوارتر شده است.

او همزمان گفت که این قانون پیام منفی در مورد تعامل واقعی ارسال می‌کند که نادیده گرفتن آن ناممکن است. او گفت: «من این موضوع را به‌روشنی به هم‌صحبت‌هایم در افغانستان منتقل کرده‌ام. این قانون توسط گروه کوچکی از علمای دینی و بدون مشورت با جمعیتی که مشمول آن می‌شوند، تدوین شده است».

به گفته او مفاد آن محدودیت‌های موجود بر زنان را تثبیت کرده و محدودیت‌های جدیدی بر زنان و سایر اقشار جامعه اضافه کرده است. به باور او این قانون قدرت‌های اجرایی گسترده و اختیاری را به وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان داده است.

با این همه او با ابراز نگرانی افزوده است اجرای آن از همین حالا موجب نگرانی‌های جدی در میان مردم افغانستان شده است.

رییس یوناما در این نشست همچنین از طالبان خواست که حقوق شهروندان احترام بگذارند و آن را رعایت کند. او افزود که طالبان از او به خاطر ارایه گزارش از وضعیت افغانستان انتقاد کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟