ازبکستان سفیر طالبان در تاشکند را نپذیرفته است

  • انتشار: ۲۸ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 194608

در حالی که طالبان پنج ماه پیش عبدالغفار بحر را به عنوان سفیر در ازبکستان منصوب کردند، او هنوز در کابل حضور دارد و وزارت خارجه این گروه گفته که امیرخان متقی درباره اعزام او به تاشکند، با سفیر ازبکستان گفتگو کرده است.

حافظ ضیا احمد؛ معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان در بیانیه‌ای گفته که امیرخان متقی؛ وزیر خارجه این گروه امروز چهارشنبه، ۲۸ سنبله با یادگار خواجه شادمانوف؛ سفیر ازبیکستان در کابل «دیدار تودیعی» کرده‌است.

او از عبدالغفار بحر به عنوان «نامزد سفارت افغانستان در تاشکند» یاد کرده و گفته که او نیز در این دیدار حضور داشته است.

وزیر خارجه طالبان در این دیدار گفته که فصل جدید روابط دوجانبه میان دو کشور «با اعزام سفیر امارت اسلامی در تاشکند، آغاز می‌شود». او همچنین حضور دیپلماتیک ازبکستان در کابل در سه سال حاکمیت این گروه «با ارزش» خوانده است.

این در حالی است که منابع خبری از میان طالبان در اوایل ماه ثور امسال از منصوب شدن عبدالغفار بحر به عنوان سفیر جدید طالبان در تاشکند خبر دادند. بر بنیاد گزارش‌ها، عبدالغفار بحر به‌جای مغفورالله شهاب؛ پسر شهاب‌الدین دلاور از مقام‌های ارشد طالبان به عنوان سفیر جدید این گروه در تاشکند معرفی شده بود.

هنوز دلیل این که چرا تاشکند سفیر طالبان را در مدت پنج ماه نپذیرفته و او هنوز در کابل به سر می‌برد، مشخص نشده است.

عبدالغفار بحر پیش از این به عنوان رییس محکمه استیناف قندهار زیر نظر دادگاه عالی طالبان و رییس ریاست تدقیق و مطالعات دادگاه عالی این گروه کار کرده است؛ نهادی که در سه سال گذشته به موارد متعددی از نقض حقوق بشر مواجه شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟