پرداخت ۲.۷ میلیارد افغانی قرضداری خارجی حکومت پیشین توسط طالبان

  • انتشار: ۲۶ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 194302

وزارت مالیه طالبان اعلام کرد که حدود ۲.۷ میلیارد افغانی مقروضیت حکومت پیشین افغانستان از نهادهای خارجی را به این نهادها پرداخت کرده‌است.

در یک اعلامیه این وزارت که امروز دوشنبه، ۲۶ سنبله منتشر شده آمده‌است که از این جمله ۹۱۰ میلیون افغانی به بانک جهانی و نزدیک به ۱.۹ میلیارد افغانی به بانک انکشاف آسیایی از سوی این گروه پرداخت شده است.

اعلامیه افزوده که وزارت مالیه طالبان بر اساس دستور رهبر این گروه مبلغی را برای پرداخت قروض برخی دیگر از نهادهای خارجی که از دولت سابق باقی مانده، در سال جاری اختصاص داده است.

این وزارت مشخص نکرده که در سال جاری چه مقدار قروض افغانستان را به نهادهای خارجی پرداخت خواهد کرد.

وزارت مالیه طالبان همچنین ادعا کرده که در سه سال گذشته از هیچ نهاد خارجی قرض نگرفته و تلاش دارد قروض باقی‌مانده حکومت پیشین را نیز پرداخت کند.

این وزارت به این موضوع اشاره نکرده که در صورت درخواست، آیا نهادهای خارجی حاضر خواهند بود که به رژیم این گروه قرضه بدهند یا خیر.

بانک جهانی و بانک انکشاف آسیایی که طالبان ادعا می‌کنند قروض آنان را پرداخته اند تاکنون درباره رسید این قرضه‌ها چیزی نگفته‌اند.

طالبان هم نگفته‌اند که بیش از بودجه ۲.۷ میلیارد افغانی برای پرداخت به این دو نهاد را از چه منبعی تامین کرده‌اند.

پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان وضعیت اقتصادی این کشور بدتر شده و طالبان همواره خواستار کمک‌های جهانی شده‌اند. پس از سقوط افغانستان همچنین میلیاردها دالر دارایی افغانستان از سوی امریکا مسدود شده و با تقاضاهای مکرر طالبان در نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی هنوز این دارایی آزاد نشده است.

با این حال طالبان در این مدت به استخراج گسترده معادن کشور دست زده‌اند و اعلام کرده‌اند که از این بخش میلیادها افغانی عواید جمع‌آوری کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟