جی‌ایکس فند: رسانه‌های تبعیدی همچنان برای مردم افغانستان محبوب هستند

  • انتشار: ۲۰ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 186844

یک نهاد حامی رسانه‌های مستقل موسوم به «جی‌ایکس فند» با نشر نتیجه یک تحقیق اعلام کرده است که به‌رغم تحریم برخی از رسانه‌های مستقل افغانستان از سوی طالبان، در حال حاضر این رسانه‌ها همچنان در میان شهروندان کشور از محبوبیت برخوردار هستند.

جی‌ایکس فند، روز سه‌شنبه، ۱۹ سرطان، با نشر نتیجه این تحقیق نگاشته است که با وجود چالش‌ها فرا راه خبرنگاران و رسانه‌های مستقل در تبعید، آنان به اطلاع‌رسانی برای مردم افغانستان ادامه داده‌اند.

این نهاد افزوده است: «تسلط طالبان در سال ۲۰۲۱ به دوره شکوفایی رسانه‌ها و بهبود آزادی بیان در افغانستان پایان داد. فروپاشی حکومت افغانستان و احیای حکومت استبدادی محیطی از ترس و عدم اطمینان را در جامعه رسانه‌ای ایجاد کرده است.»

براساس این تحقیق، رسانه‌های غیردولتی مستقل و متنوع در خطر هستند و شماری زیادی از روزنامه‌نگاران به‌منظور حفظ جان‌شان کشور را ترک کرده‌اند.

به گفته این نهاد، تا کنون یک دید کلی در مورد رسانه‌های موجود افغانستان در تبعید وجود نداشته است.

این نهاد حامی رسانه‌های مستقل خاطرنشان کرده است: «جی‌ایکس فند با پژوهش‌گران رسانه‌ای و مشاوره [نهاد] فیکس داشبورد رسانه‌های تبعیدی افغانستان را گردآوری کرده و به نگه‌داری آن ادامه می دهد. در حال حاضر شامل ۴۷ رسانه مستقل است.»

برپایه اطلاعات جی‌ایکس فند، شمار بازدیدکننده‌گان یوتیوب رسانه‌های مستقل افغانستان تا اپریل ۲۰۲۴ به ۳۶ میلیون رسیده است، در حالی که مجموعاً شش میلیون دنبال‌کننده در فیس‌بوک با این رسانه‌ها تعامل دارند.

بربنیاد یافته‌های این نهاد، ۲۷ درصد از رسانه‌های تبعیدی افغانستان تحت پوشش این مطالعه از قالب‌های تلویزیونی استفاده می‌کنند.

این نهاد از حامیان رسانه‌های مستقل افغانستان خواسته است که هزینه‌های بالای تولید برنامه‌های تلیوزیونی را مدنظر بگیرند.

گفتنی است که طالبان پس از تسلط دوباره‌شان بر افغانستان، محدودیت‌های شدیدی را علیه رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در افغانستان وضع کرده‌اند.

به‌دنبال این محدودیت‌ها، شماری از رسانه‌های مستقل افغانستان با ترک کشور فعالیت خود را در تبعید از سر گرفته‌اند.

این رسانه‌ها طی نزدیک به سال گذشته توانسته‌اند تا موضوعاتی را که مردم افغانستان به آن نیاز دارند و در مغایرت با دید طالبان است را انعکاس دهند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟