شهرزاد اکبر غیبت زنان در نشست دوحه را مایه شرمساری خواند

  • انتشار: ۵ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 185681

در آستانه سومین دور نشست دوحه، شهرزاد اکبر؛ رییس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان، حذف و عدم حضور زنان افغانستان در این نشست را مایه شرمساری خواند.

شهرزاد اکبر؛ رییس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان و مسئول نهاد مدافع حقوق بشری زیر نام «رواداری» دوشنبه‌شب، ۴ سرطان حذف زنان از نشست سوم دوحه توسط سازمان ملل را مایه «شرمساری» خواند.

خانم اکبر در ایکس گفته که نشست سوم دوحه در مورد میلیون‌ها دختر محروم از آموزش و تحصیل در افغانستان چه خواهد کرد؟

او افزوده: «واقعا مایه شرمساری است که سازمان ملل و یک دولت عرفانی تصادفی [رژیم طالبان] تصمیم می‌گیرند تا زنان افغان را از یک نشست بین‌المللی در مورد افغانستان حذف کنند.»

پس از طالبان بر افغانستان، میلیون‌ها دختر از آموزش و تحصیل محروم شده‌اند.

حذف نمایندگان زنان و جامعه مدنی افغانستان از نشست سوم دوحه با انتقاد شدید نهادهای حقوق بشری روبه‌رو شده است.

پیش از این دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده بود که به‌رغم سرکوب شدید زنان و دختران توسط طالبان در افغانستان، سازمان ملل در نظر دارد تا نشستی را بدون این‌که حقوق زنان در دستور کار باشد، برگزار می‌کند.

اگنس کالامارد؛ دبیر کل عفو بین‌الملل نیز گفته است که اگر در نشست سوم دوحه به بحران حقوق بشر در افغانستان به اندازه کافی رسیده‌گی نشود و زنان مدافع حقوق بشر و سایر ذینفعان از جامعه مدنی افغانستان مشارکت نکنند، اعتبار این نشست از بین خواهد رفت.

این در حالی است که چند روز پیش هم شبکه همبستگی زنان نشست سوم دوحه را «معامله با تروریزم» خوانده بود.

این شبکه ۳۱ جوزا، در بیانیه‌ای از کشورها و سازمان‌های اشتراک‌کننده در این نشست خواسته بود که دست از «معامله با تروریزم جهانی» بردارند و با چنین نشست‎‌های تعاملی زمینه به رسمیت‌شناسی رژیم طالبان را فراهم نکنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟