امریکا خواهان مشارکت زنان و جامعه مدنی افغانستان در نشست دوحه شد

  • انتشار: ۲ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 185341

همزمان با برگزاری نشست شورای امنیت در مورد افغانستان، نماینده امریکا در این سازمان خواهان مشارکت نمایندگان زنان و جامعه مدنی افغانستان در نشست دوحه شد.

رابرت وود؛ معاون نماینده امریکا در سازمان ملل، جمعه‌شب، اول سرطان در نشست شورای امنیت سازمان ملل، خواهان مشارکت نمایندگان زنان و جامعه مدنی افغانستان در نشست سوم دوحه شد.

او گفت که مساله حقوق بشر در افغانستان نباید از اولویت خارج شود.

معاون نماینده امریکا در سازمان ملل است او به نقل نهادهای سازمان ملل گفت که رفتار طالبان نقض سیستماتیک حقوق بشر و منشور سازمان ملل است.

او افزود در چنین شرایطی سازمان ملل باید در کنار مردم به حاشیه رانده شده افغانستان بایستد.

او گفت: «دشواری‌هایی که زنان تحت رژیم طالبان تحمل می‌کنند، قابل توصیف نیست و بیش از هزار روز است که دختران اجازه رفتن به مکتب را ندارند. آثار ناگوار این تصمیم‌ها برای سال‌ها و نسل‌ها در افغانستان مشهود خواهد بود.»

رابرت وود بر لزوم اطمینان از مشارکت زنان و اعضای جامعه مدنی در نشست پیش روی دوحه تأکید کرد و گفت که باید به نگرانی‌های آنها در تصمیم‌گیری‌ها درباره آینده افغانستان توجه شود.

نماینده امریکا از گفتگو با طرف‌های ذینفع، از جمله کارآفرینان و شرکت‌های تجاری استقبال کرد.

او بر نقش سازمان ملل در بازگرداندن افغانستان به سیستم بین‌المللی تأکید کرد و گفت که به همین دلیل باید یک نقشه راه ایجاد شود، همان‌گونه که قطعنامه شورای امن بر آن تاکید کرده است.

رابرت وود در خصوص تعیین هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل اشاره کرد و گفت که یک هماهنگ‌کننده باید به صورت مستقل نقشه راه را تدوین کند.

نماینده امریکا بیان کرد که توسعه و ثبات افغانستان مستلزم همکاری کشورهای همسایه و منطقه است، اما همکاری منطقه‌ای به تنهایی کافی نیست و جامعه بین‌المللی نیز باید نقش ایفا کند.

در همین حال، منیر اکرم؛ نماینده پاکستان در سازمان ملل گفت که برخی گروه‌های تروریستی مانند تحریک طالبان پاکستان، القاعده و داعش در افغانستان فعال‌اند.

آقای اکرم گفت که گروه‌های تروریستی مانند تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان از مصونیت برخودار است و این تهدیدی برای امنیت منطقه است.

او گفت که تحریک طالبان پاکستان مسئول حملات در پاکستان است که منجر به کشته شدن شهروندان این کشور شده است.

او افزود پاکستان بارها از طالبان افغانستان خواسته علیه این گروه مبارزه و آنها را به پاکستان تحویل دهد اما طالبان در این زمینه اقدامی نکرده است.

ونسا فریزر؛ نماینده مالتا نیز در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که شماری از مقام‌های طالبان با گروه داعش ارتباط دارند.

فریزر افزود که روابط طالبان و داعش امنیت جهانی را تهدید می‌کند.

نماینده مالتا تصریح کرد که برخی از مقام‌های طالبان به دلیل ارتباط با داعش برکنار شده‌اند.

خانم ونسا در نشست شورای امنیت وضعیت زنان افغانستان را شوکه کننده خواند و گفت که رسیدن به یک افغانستان با ثبات و امن، بدون نقش زنان و احترام به تکثر اجتماعی افغانستان ممکن نیست.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟