هشدار درباره حمله داعش در آسیای مرکزی

  • انتشار: ۳۱ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: بین المللتیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 185231

مقام‌های روسی درباره انجام یک حمله تروریستی داعش در آسیای مرکزی هشدار داده‌اند.

بربنیاد گزارش‌ها، مقامات روسی و کارشناسان می‌گویند که گروه وابسته به داعش در افغانستان موسوم به ولایت خراسان، تابستان امسال با هدف تصرف منطقه‌ای جداگانه در آسیای مرکزی یک حمله تروریستی گسترده انجام خواهد داد.

این اقدام می‌تواند یا در قالب یک تهاجم سرزمینی انجام شود یا با فعالیت‌های تروریستی و سیاسی که برای بی ثبات کردن کل منطقه طراحی شده است، همراه باشد.

گفته می‌شود که در حال حاضر، جناح ازبکستان «ولایت خراسان» است که بیشترین انگیزه را دارد و این شاخه را متمایل به اقدام فعال در قلمرو ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان می‌کند.

طی دو سال گذشته، آن‌ها شبکه‌های کاملا توسعه یافته‌ای را در این کشورها ایجاد کرده‌اند و تعداد قابل توجهی از رادیکال‌های جوان را به خود جذب کرده اند.

جنوب قرقیزستان و مناطقی که ازبک‌ها در آن زندگی می‌کنند در معرض تهدید جدی قرار دارند.

از آنجا، اگر تندروها بتوانند جای پای خود را به دست آورند، می‌توانند نفوذ خود را به سایر مناطق دره فرغانه (به ویژه اندیجان و نمنگان) گسترش دهند.

بنابر این، تنها هدف ایده آل باقی می‌ماند – قرقیزستان، که مناطق جنوبی آن از اهمیت ژئوپلیتیکی قابل توجهی برای پکن و مسکو برخوردار است.

در جنوب قرقیزستان (مناطق باتکن، اوش و جلال‌آباد) حدود یک میلیون ازبک زندگی می‌کنند که زمانی به مخالفت شدید خود با اسلام کریم اف معروف بودند.

تهاجم سرزمینی تمام عیار از افغانستان توسط داعش خراسان، اگر در تابستان امسال انجام شود، به احتمال زیاد با حملات تروریستی در تمامی شهرهای بزرگ آسیای مرکزی، مشابه حمله تروریستی در شهر کروکوس در منطقه مسکو، همراه خواهد بود.

در این شرایط، فقدان یک دولت مرکزی باثبات در افغانستان اجازه نمی‌دهد که به طور موثر تهدید تروریستی مهار شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟