۵ ستاره نزدیک به زمین!

  • انتشار: ۱۰ سرطان ۱۴۰۲
  • سرویس: فناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 144284

ابرنواخترها قوی‌ترین انفجارهای جهان هستند و آنقدر قوی هستند که می‌توانیم آنها را در دیگر کهکشان‌های دور مشاهده کنیم، چه رسد به اینکه در کهکشان ما رخ دهد.
به نقل از الجزیره، ابرنواختر (انفجار عظیم و درخشان ستاره‌ای) در پایان عمر ستاره غول پیکر رخ می‌دهد، زمانی که تعادل بین نیروهای همجوشی هسته‌ای در هسته ستاره و نیروهای گرانشی که با خشونتی بی حد و اندازه بر آن هسته فشار می آورند، شکسته می‌شود.

اِبط‌الجوزا
ستاره اِبط‌الجوزا یا شبان‌شانه یکی از ستارگانی است که می‌توانید در آسمان شب زمستانی آن را به رنگ قرمز روشن ببینید و در طول ۳ سال گذشته پس از تغییر در روشنایی آن، این تصور را ایجاد کرد که ممکن است هر لحظه در آسمان منفجر شود، این ستاره توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است و اگر انفجار آن رخ دهد ما آن را از روی زمین مانند یک ماه کامل خواهیم دید.

این ستاره، یک اَبَرغول سرخ متغیر با دوره‌ای چندصد روزه است. ابط‌الجوزا ستاره غول‌پیکری است که قطر آن در حدود یک میلیارد و شش صد میلیون کیلومتر است، یعنی تقریباً بیش از هزار و صد برابر قطر خورشید که یک میلیون و سیصد هزار کیلومتر است.

ستاره شبان‌شانه به قدری بزرگ است که اگر به جای خورشید در مرکز منظومه شمسی قرار گیرد، تا دو سوم مدار مشتری را اشغال می‌کند. شبان‌شانه پس از خورشید دومین قطر ظاهری بزرگ را دارد.

وضعیت ابرنواختر در پایان عصر ستارگان غول پیکر رخ می دهد، زمانی که تعادلی که برای میلیون‌ها تا میلیاردها سال وجود داشته است، بین نیروهای همجوشی هسته‌ای در هسته ستاره و نیروهای گرانشی که بر آن هسته فشار می‌آورند شکسته می‌شود.

قلب عقرب
اِبط‌الجوزا یا شبان‌شانه تنها ستاره‌ای نیست که نزدیک به انفجار است، بلکه چیزی نزدیکتر به آن از نظر فاصله با زمین وجود دارد و احتمالاً به زودی نیز منفجر خواهد شد، مانند ستاره «قلب عقرب» (آنتارس) که از زمین در فاصله حدود ۵۵۰ سال نوری قرار گرفته است.

آنتارس نیز مانند اِبط‌الجوزا، در پایان عمر خود یک ابرغول سرخ است، آنقدر عظیم که خورشید در کنار آن به اندازه یک نخود تا یک هندوانه است و می‌تواند هر لحظه منفجر شود.

قلب عقرب در تابستان، آسمان جنوبی را روشن می‌کند و اکنون تقریباً در تمام شب به وضوح دیده می شود، زیرا درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی عقرب است.

ستاره بی‌ژوبین یا سِماک اَعزَل
ستاره دیگری که اعتقاد بر این است که در آستانه انفجار قرار دارد، «بی‌ژوبین» یا «سِماک اَعزَل» (به انگلیسی: اسپیکا) است، این ستاره به قدری پرجرم است که می تواند ۸ خورشید را در خود جای دهد.

ستاره بی‌ژوبین یا سِماک اَعزَل، قطر آن ۸ برابر خورشید است

رنگ این ستاره مایل به آبی است و دلیل آن دمای سطح آن است که به ۲۲ هزار درجه می‌رسد که حدود ۴ برابر بیشتر از دمای سطح خورشید است. اعتقاد بر این است که در صورت انفجار مانند ماه در آسمان بدرخشد، به خصوص که یکی از نزدیکترین کاندیدها برای انفجار از نظر فاصله است و فقط در فاصله ۲۵۰ سال نوری از زمین قرار دارد.

می توانید به راحتی ستاره سِماک اَعزَل را در آسمان شب ببینید، چرا که یکی از درخشان ترین ستاره‌های آسمان است و در صورت فلکی سنبله یافت می‌شود.

پای شکارچی
پای شکارچی یا رجل الجبار (به انگلیسی: Rigel) هفتمین ستاره پر نور آسمان از لحاظ روشنی ظاهری است. در واقع این ستاره درخشنده‌ترین ستارهٔ کهکشان ماست به طوریکه اگر رجل الجبار به فاصله خورشید از زمین بود، ۴۰ هزار مرتبه روشن‌تر از خورشید به نظر می‌آمد. این ستاره در فاصله ۵۰۰ سال نوری قرار دارد.

اما بعید است که پای شکارچی زودتر از اِبط‌الجوزا منفجر شود، زیرا هنوز زمان بیشتری طول می‌کشد تا به یک غول سرخ تبدیل شود و سپس وارد مراحل پایانی زندگی خود شده و منفجر شود

آی‌کی اسب بالدار
آی‌کی اسب بالدار یک ستاره است که در صورت فلکی اسب بالدار قرار دارد. این ستاره در فاصله ۱۵۰ سال نوری نزدیکترین کاندیدای ابرنواختر برای ساکنین زمین است.

منظومه ای متشکل از دو ستاره که به دور یکدیگر می چرخند، اولی یک غول سفید است که قطر آن تقریباً یک و نیم برابر قطر خورشید است و دیگری یک کوتوله سفید است و دلیل محبوبیت آن این است که یکی از نزدیکترین منظومه‌های ستاره‌ای به زمین است که می تواند به یک ابرنواختر تبدیل شود.

این ستاره به راحتی با تلسکوپ دیده می‌شود، اما زمانی که منفجر شود، برای مشاهده آ به هیچ چیزی نیاز نخواهید داشت و به راحتی قابل تمایز با دیگر ستاره‌هاست.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟