۵۰ درصد جمعیت افغانستان با مشکلات روانی رنج می‌برد

  • انتشار: ۷ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 176212

سازمان جهانی صحت اعلام کرده است که ۵۰ درصد جمعیت افغانستان با ناراحتی‌های روانی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

سازمان جهانی صحت، روز دوشنبه، ۶ حمل از برگزاری نشستی در ویانا درباره افغانستان خبر داده و اعلام کرده که در این نشست ۱۴۰ نفر به‌گونه‌ حضوری و مجازی حضور داشتند و برای رسیدگی به چالش‌های مبرم در زمینه‌ سلامت روان و اختلالات مصرف مواد مخدر که میلیون‌ها شهروند افغانستان با آن مواجه هستند، بحث کرده‌اند.

حنان بلخی؛ مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی صحت برای مدیترانه‌ شرقی در نشست ویانا گفته است که ۵۰ درصد از جمعیت افغانستان با ناراحتی‌های روانی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

بلخی گفته: «۵۰ درصد از جمعیت افغانستان با ناراحتی‌های روانی دست‌وپنجه نرم می‌کند که بر بهره‌وری و کیفیت زندگی تأثیر می‌گذارد.»

به‌گفته‌ او، این امر افراد را در برابر اختلالات سلامت روان و مصرف مواد آسیب‌پذیر می‌کند، در حالی که حمایت محدودی از طریق سیستم‌های صحی و مراقبت اجتماعی در کشور در دسترس است.

او این اظهارات را در نشست ویانا که درباره‌ سلامت روان و اختلالات مصرف مواد مخدر در افغانستان برگزار شده بود، بیان کرده است.

این نشست تحت عنوان «تعمیق بحران: سلامت روان و اختلالات مصرف مواد که جامعه‌ افغانستان را فلج می‌کند»، در حاشیه‌ شصت‌وهفتمین جلسه‌ کمیسیون مواد مخدر از سوی سازمان جهانی صحت، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا (ای‌یو) و دولت جاپان برگزار شده است.

سازمان جهانی صحت گفته است که این بحث بر نیاز فوری به اقدام هماهنگ برای مقابله با انگ و تبعیض در مورد افراد مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر و مشکلات سلامت روان تأکید کرده است.

در نشست ویانا ژان لوک لماهیو؛ مدیر بخش تحلیل سیاست و امور عمومی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم گفته است که حمایت از کشاورزان تریاک با گزینه‌های معیشت جایگزین، در کنار اقدامات قوی صحی برای معالجه‌ی افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد مخدر، برای دستیابی به راه‌حل‌های پایدار در افغانستان ضروری است.

رافائلا آیودیس؛ سرپرست نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان گفته است که اولویت دادن به سرمایه‌گذاری در زمینه‌ سلامت روان و اختلالات مصرف مواد مخدر در سطح جهان و افغانستان یک مسئولیت مشترک است.

او تأکید کرده: «مداخلات ما باید مبتنی بر شواهد و شیوه‌های خوب و درس‌های آموخته باشد. در این‌جا من بر نقش حیاتی جامعه‌ مدنی و جوامع محلی تأکید می‌کنم تا اطمینان حاصل شود که راه‌حل‌ها نه تنها متناسب با زمینه‌ها و نیازهای خاص و از نظر فرهنگی مناسب هستند، بلکه در درازمدت پایدارتر هستند.»

داکتر ویل الراس؛ هماهنگ‌کننده‌ صحت روانی و حمایت روانی گروه بین‌المللی صحی در افغانستان، بر ضرورت اولویت‌بندی در تخصیص بودجه‌ پایدار برای مقابله با مصرف مواد و برنامه‌های بهداشت روان تأکید کرده است.

در همین حال، سازمان جهانی صحت گفته است که نشست ویانا با فراخوانی برای اقدام به پایان رسید و از ذی‌نفعان خواسته شد تا برای حمایت از خدمات سلامت روان و اختلال مصرف مواد در افغانستان همکاری کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟