۱۱ مورد از عوامل ریسک «زوال عقل» منتشر شد!

  • انتشار: ۷ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 151108

فهرستی از عوامل خطر زوال عقل که توسط دانشمندان تهیه شده است که مهمترین آنها انتخاب سبک زندگی است.

به نقل از اسکای‌نیوز، فهرستی که محققان منتشر کرده‌اند از ۲۸ مورد قبلی که به اعتقاد آنان باعث بروز زوال عقل می‌شد، کاسته و به ۱۱ مورد مهم تقلیل داده است. این فهرست و نشانه‌های آن می تواند پیش بینی کند که آیا فردی در ۱۴ سال آینده به این بیماری مبتلا می شود یا خیر.

دانشمندان فهرستی از ۱۱ عامل خطر، از انتخاب سبک زندگی گرفته تا سابقه بیماری، برای فردی که دچار زوال عقل می شود، ارائه کرده اند که شامل سن، تحصیلات، سابقه دیابت، سابقه افسردگی، سابقه سکته مغزی، سابقه زوال عقل والدین، محرومیت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، زندگی به تنهایی و جنسیت است.

برای تهیه این فهرست، یک تیم متخصص از دانشگاه آکسفورد داده‌های بیش از ۲۲۳۰۰۰ نفر را در رده سنی ۵۰ تا ۷۳ سال مورد بررسی قرار دادند که طی دو مطالعه طولانی مدت در بریتانیا ثبت شده بود. عوامل خطر شناسایی شده همچنین در کنار اینکه آیا افراد دارای ژن APOE هستند، مورد بررسی قرار گرفت، ژنی که احتمال ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد.

محققان بر این باورند که این فهرست اولیه می تواند به عنوان یک ابزار غربالگری ابتدایی استفاده شود و بیماران بالقوه زوال عقل را برای آزمایش های بیشتر مانند اسکن مغز در اولویت قرار دهد. آنها معتقدند با این غربالگری تا ۴۰ درصد قادر خواهند بود کاندیداهای ابتلا به زوال عقل را شناسایی و اقدامات درمانی را زودتر شروع کنند.