۱۰۰۰ روز محرومیت دختران از آموزش؛ رواداری کارزار «اقراء» را به راه‌ انداخت

  • انتشار: ۲۳ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 184585

در حالی که ۱۰۰۰ روز از محرومیت دختران بالاتر از صنف ششم از آموزش می‌گذرد، این موضوع بار دیگر سر زبان‌ نهادها و‌ شهروندان کشور افتاده است.

نهاد موسوم به رواداری و نهاد دیگر به نام‌ مصور، روز چهارشنبه، ۲۳ جوزا، کارزاری را برای رفع این ممنوعیت زیر نام «اقراء» به راه انداخته‌اند.

این نهاد با نشر پستی در ایکس‌ نوشته است: «۱۰۰۰ روز شد که دختران در افغانستان از حق آموزش محرومند. آیا ۱۰۰۰ روز محرومیت از مکتب به چند هزار روز خواهد رسید و آیا مکاتب باز خواهند شد؟»

رواداری با طرح این‌ پرسش از مردم کشور خواسته است که به این کارزار بپیوندند.

شهرزاد اکبر، رییس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، در قالب این کارزار در یک‌ پیام‌ ویدیویی گفته است که در این کارزار به قصه‌های دخترانی پرداخته می‌شود که از آموزش محروم هستند و برخی از آنان آرزو‌ می‌کنند که کاش پسر بودند تا می‌توانستند به درس‌های‌شان ادامه دهند.

او‌ می‌گوید که دختران افغانستان می‌خواهند تا مانند دختران دیگر کشورهای اسلامی و جهان به آموزش ادامه دهند.

وی ابراز امیدواری کرده است که این کارزار بتواند در کنار دیگر فعالیت‌های شهروندان کشور، مانع «عادی‌سازی این فاجعه» شود.

این کارزار در حالی راه‌اندازی شده است که ۱۰۰۰ روز از نخستین دستور‌ طالبان برای ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم و حدود ۶۰۰ روز، از بسته شدن درب دانشگاه‌ها به روی دختران می‌گذرد.

همزمان با این ممنوعیت‌ها، آنچه مورد انتقاد شهروندان کشور قرار گرفته، دعوت روسیه از وزیران معارف و‌ تحصیلات طالبان به آن کشور است، دو مقام این گروه که نقش اساسی در ممنوعیت آموز‌ش و تحصیل دختران دارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟