کمیته حفاظت از خبرنگاران: محدود یا بسته کردن فیس‌بوک توسط طالبان بر آزادی اطلاعات ضربه خواهد زد

  • انتشار: ۲۱ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 177301

کمیته حفاظت از خبرنگاران سی‌پی‌جی با ابراز نگرانی از طرح طالبان مبنی بر محدود یا بسته کردن شبکه اجتماعی فیس‌بوک در افغانستان می‌گوید که این طرح ضربه بیشتری بر آزادی اطلاعات در کشور خواهد زد.

سی‌پی‌جی دوشنبه‌شب، ۲۰ حمل با نشر بیانیه‌ای از طالبان خواسته است تا مانع گردش اطلاعات در افغانستان نشوند.

بیه لیه‌یی، هماهنگ‌کننده برنامه آسیایی کمیته حفاظت از خبرنگاران گفته که استفاده از فیس‌بوک در افغانستان تا حدی از کم‌رنگ شدن صنعت رسانه‌ای پس از تسلط دوباره طالبان بر کشور جلوگیری کرده است.

لیه‌یی افزوده است: «طرح طالبان برای محدود یا بسته کردن دسترسی به فیس‌بوک ضربه بیشتری به آزادی اطلاعات در افغانستان خواهد بود. شبکه‌های اجتماعی از جمله، فیس‌بوک به پر کردن خلاء ناشی از افول صنعت رسانه‌ای افغانستان از زمان تسلط طالبان در آگست ۲۰۲۱ و سرکوب آزادی مطبوعات کمک کرده است.»

به گفته وی، طرح بستن فیس‌بوک سانسور توسط طالبان در افغانستان را برجسته می‌کند.

در این بیانیه همچنان آمده که این گروه طی بیش از دو سال گذشته در کنار بازداشت روزنامه‌نگاران، دسترسی به برخی از وب‌سایت‌های خبری را نیز در افغانستان محدود کرده است.

این در حالی است که نجیب‌الله مهاجر، وزیر مخابرات و تکنالوژی طالبان روز یک‌شنبه، ۱۹ حمل گفته بود که این وزارت طرح محدودیت یا بستن کامل برخی شبکه‌‌های اجتماعی، از جمله فیس‌بوک را نهایی کرده است.

مهاجر مدعی شده که طالبان این اقدام را به دلیل جلوگیری از صرف وقت و هزینه جوانان و دیدن «مسایل غیراخلاقی» اتخاذ کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟