کشف چندین اثر باستانی در دره جام غور؛ احتمال ناپدید شدن و فروش در بازار سیاه وجود دارد

  • انتشار: ۵ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: امنیت و حوادث
  • شناسه مطلب: 182258

دست‌کم سه منبع معتبر محلی در غور تایید کرده‌اند که پس از وقوع سیلاب اخیر، چندین قلم اثر تاریخی در ساحه‌ای از این ولایت به‌دست‌ آمده است و طالبان در‌ مورد آن به رسانه‌ها چیزی‌ نمی‌گویند.

منابع روز شنبه، ۵ جوزا گفتند که طالبان این آثار باستانی را از دره جام غور و‌ در‌ چند کیلومتری منار جام کشف کرده‌، اما با گذشته یک‌ هفته هنوز در این ‌مورد جزییاتی به رسانه‌ها و مردم ارایه نکرده‌اند.

با این حال، منابع می‌گویند، احتمال دارد که این آثار باستانی در نتیجه انکار و‌ پنهان‌کاری طالبان در غور، ناپدید و یا هم در بازار سیاه به فروش رسانده شود.

طبق اطلاعات، برخی از آثار کشف شده ظروف فلزی‌اند، اما قدمت تاریخی دارند.

یک منبع دیگر به‌ روزنامه ۸صبح می‌گوید که برخی از افراد این گروه به‌شکل «خصوصی گفتند که این آثار با حضورداشت نماینده امنیت غور [استخبارات طالبان در غور] و اطلاعات‌وفرهنگ ثبت شده، اما به خبرنگاران گفته نمی‌توانند چون اجازه ندارند.»

این موضوع که از سوی فرهنگیان غور «پنهان‌کاری» خوانده می‌شود، شک و‌ تردیدهایی را به میان آورده است.

نبی ساقی، پژوهشگر در دانشگاه آکسفورد لندن و نویسنده کتاب برگ‌های از یک فصل (اسناد تاریخی غور)، در صفحه فیسبوک خود گفته که بین ۱۴ تا ۱۵ قلم از آثار باستانی در نتیجه سیلاب‌ها در دره جام غور پیدا شده است.

آقای ساقی نوشته که ماهیت مواد اثر باستانی کشف‌شده اهمیت ندارد، قدمت تاریخی آن مهم است‌.

ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در غور به‌گونه رسمی در این‌ مورد چیزی نگفته‌ است.

دره جام، به‌ عنوان یکی از مناطق باستانی غور شناخته می‌شود که طی سال‌های متمادی حفریات و کندن‌کاری‌های غیرقانونی زیادی در آن صورت گرفته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟