کشف ستاره‌ای با ۱ میلیون بار درخشندگی بیشتر از خورشید

  • انتشار: ۱۹ اسد ۱۴۰۲
  • سرویس: فناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 149103

تلسکوپ‌های فضایی هابل و وب این ستاره را به لطف اثر «عدسی گرانشی» ایجاد شده توسط انحنای فضایی به دلیل اندازه خوشه کهکشانی WHL0137-08 واقع در بین زمین و ارندل شناسایی کردند.

دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب متعلق به آژانس هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) متوجه شدند که دورترین ستاره کشف شده، ارندل، حدود یک میلیون بار درخشان‌تر از خورشید است.

دانشمندان با تجزیه و تحلیل تصاویر دوربین مادون قرمز نزدیک تلسکوپ فضایی وب (NIRCam) به این نتیجه رسیدند که ارندل یک ستاره بزرگ از نوع B، حدود یک میلیون بار درخشان‌تر و دو برابر گرم‌تر از خورشید است.

تلسکوپ‌های فضایی هابل و وب این ستاره را به لطف اثر “عدسی گرانشی” ایجاد شده توسط انحنای فضایی به دلیل اندازه خوشه کهکشانی “WHL0137-08” واقع در بین زمین و ارندل شناسایی کردند.

ستاره شناسان با بیان اینکه ارندل حتی در عکس مادون قرمز با وضوح بالای وب تنها به عنوان یک نقطه نوری منفرد دیده می‌شود، اظهار داشتند که با اثر “عدسی” ۴۰۰۰ برابر بزرگتر دیده شده و آن را به دورترین ستاره‌ای که تاکنون کشف شده است، تبدیل می کند.

تصاویر دوربین مادون قرمز نزدیک تلسکوپ فضایی وب NIRCam همچنین جزئیات کلیدی دیگری از کهکشان سانرایز آرک را نشان می‌دهد که در یک میلیارد سال اول کیهان شناسایی و تا به حال در حد بسیار زیادی بزرگ‌نمایی شده است.

این تصاویر شامل مناطقی است که ستاره‌های جوان را تشکیل می‌دهند و گمان می‌رود که کمتر از ۵ میلیون سال سن داشته باشند. همچنین خوشه‌های ستاره‌ای مسن‌تر تا ۱۰ سال نوری هم در این منطقه وجود دارد.

نقاط کوچکتر در دو طرف ارندل، تصاویری از یک خوشه ستاره‌ای قدیمی‌تر است که تصور می‌شود حداقل ۱۰ میلیون سال قدمت داشته باشد.

ستاره شناسان فکر می‌کنند که این خوشه ستاره‌ای به صورت گرانشی محدود است و احتمالا هنوز وجود دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟