کانادا؛ تحصیلکرده ترین کشور جهان

  • انتشار: ۲ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 98415

باتوجه به آمار رو به رشد داوطلبان ورود به دانشگاه های ایران این دیدگاه که تحصیلات دانشگاهی در کشور ما بسیار بالا است بوجود آمده است.

اما نکته جالب توجه این است که ایران دارای رتبه چندان چشمگیری در میان کشورهای جهان نیست.

با توجه به میزان درآمد و پیشرفت اقتصادی در میان کشورهای کشورهای جهان، می توان شاهد سطوح مختلف تحصیلی در میان کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته شد.

ترشی ها معمولاً در فصل زمستان بیشتر استفاده می شوند
تحصیلکرده ترین کشورهای جهان کدامند؟!

بر اساس رتبه بندی های انجام شده بزرگسالان در کشورهای توسعه یافته دارای تحصیلات دبیرستانی اما در کشورهای توسعه نیافته و فقیر با توجه به پایین تر بودن کیفیت آموزش، بزرگسالان اغلب بی سواد هستند و بندرت به آموزش دسترسی دارند.

بر اساس استاندرهای جهانی، سطح تحصیلات به سه مقطع زیر متوسطه، متوسطه و عالی تقسیم شده است.

بر اساس این استاندرها، آموزش مقطع ابتدایی در دوره ای شش ساله و سپس مقطع متوسطه (اجباری) و سپس سطوح آموزش عالی که بعد از دوره متوسطه دنبال می گردد.

سطوح بالاتر از مقطع متوسطه در برگیرنده دوره های آموزشی متنوعی مانند فنی، کاردانی، کارشناسی و سطوح بالاتر است.

کانادا؛ تحصیل کرده ترین کشور جهان

شاید تصور کنید تحصیل کرده ترین کشور جهان ژاپن و یا ایالات متحده آمریکا باشد اما باید با عرض پوزش به شما بگوییم که متاسفانه اشتباه کرده اید. این کشور کاناداست که بیشترین شمار زنان و مردان تحصیل کرده را در خود جای داده است.

بر اساس اعلام نتایج مطالعات انجام شده از سوی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) روی جمعیت سنی ۲۵ تا ۶۴ سال کشورهای مختلف دنیا، کشور کانادا تحصیل کرده ترین کشور جهان محسوب می شود.

تحصیلکرده ترین کشور دنیا

تحقیقات انجام شده معیار سواد را داشتن درجه دو ساله یا چهار ساله دانشگاهی یا گذراندن هرگونه برنامه های آموزشی فنی و حرفه ای در نظر گرفته است.

بر این اساس، ۵۶.۷۱٪ از بزرگسالان کانادایی دارای تحصیلات عالی و ۶۳٪ زنان کانادایی و ۵۰٪ مردان کانادایی درحال ادامه تحصیلات در مقاطع دانشگاهی بودند.

جالب است بدانید که «جاستین ترودو» (Justin Trudeau) نخست وزیر کشور کانادا با بیان این جمله که «ما به تحصیلات احتیاج داریم تا مردم قادر باشند یاد بگیرند، فکر کنند و تطبیق دهند» به اهمیت فراگیری علم و دانش در این کشور اشاره داشته است.

نظام تحصیلاتی کانادا

تحصیل کرده ترین کشور جهان، کانادا دارای سیستم آموزشی جمعی قوی و مجهزی است که به شکل استانی (ایالتی) مدیریت می گردد.

البته برخی جنبه های این سیستم از یک ایالت تا ایالتی دیگر متفاوت است اما همه ایالت ها تحت نظارت دولت فدرال هستند و استاندارهای آموزشی در آنها بصورت یکپارچه رعایت می شود.

سرمایه گذاری ۶٪ از کل تولید ناخالص داخلی به آموزش، این کشور را به اولین کشور پرهزینه در میان اعضای کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تبدیل کرده است.

دو نوع سیستم آموزشی همگانی و خصوصی به افراد این اجازه را می دهد تا از پایه کودکستان تا سطوح دانشگاهی یارانهٔ تحصیلی دریافت کنند.

در سیستم آموزشی کانادا تمامی مدارس آموزش به محصلان از سن ۵ سال تا ۱۷ یا ۱۸ سال را پوشش می دهد. این سیستم آموزشی و نوع سطح بندی آن در استان های مختلف متفاوت است.

مدارس ابتدایی: دارای سطوح متفاوتی از سطح ۱ (پیش دبستانی)، تا ۴، ۵، ۶ و گاهی ۷ می باشند.

تحصیلکرده ترین کشور دنیا

مدارس راهنمایی: با توجه به منطقه و مدرسه دارای سطوح ۵، ۶، ۷، ۸ می باشند.

دبیرستان مقدماتی: این سطح دانش آموزان را برای انتقال به دبیرستان آماده می کند. دارای سطوح ۷، ۸، ۹ می باشند.

دبیرستان: دارای سطوح۸، ۹، ۱۰ الی ۱۲ می باشد. البته استان کبک داری شرایط متفاوتی است و تحصیل در این استان سطوح ۷ تا ۱۱ را شامل می شود.

پیش دبستانی ها نیمی از روز را در این مراکز می گذرانند. مدارس بین ۵ تا ۶ ساعت در روز را به آموزش اختصاص می دهند. سال تحصیلی از ماه سپتامبر آغاز در ماه ژوئن به پایان می رسد. برخی مدراس تلاش می کنند تا تمام ایام سال را فعال بمانند و برنامه های آموزشی متنوعی را به علاقمندان ارائه کنند.

آموزش عالی در کانادا

درحوزه آموزش عالی، موسسات به دو دسته کالج های ایالتی و دانشگاه ها تقسیم می گردند.

آموزش عالی در کشور کانادا از طریق موسسات آموزش عالی تحت عناوین ذیل به دانشجویان ارائه می گردد:

  • دانشگاه های ایالتی
  • دانشکده های ایالتی
  • کالج های ایالتی
  • کالج های کاربردی
  • موسسات غیررسمی فنی و حرفه ای

با تأمین بودجه آنهم به صورت گسترده در این مراکز از سوی محل بودجه ملی، دانشجویان خارجی قادر خواهند بود با پرداخت شهریه ناچیز از دوره های آموزش عالی پیشرفته برخوردار گردند.

دانشگاه ها: ارائه دهنده دوره های متنوعی آموزشی و مدراک متنوع در مقاطع کارشناسی، ارشد، دکتری و گواهی نامه های فنی و حرفه ای هستند.

هدف سیستم آموزشی در کانادا بهره مندی از آموزش در مدارس دولتی است.

برای انجام این امر در برخی موارد مطابق با نیاز دانش آموزان برنامه های آموزشی جداگانه ای پیش بینی شده (سیستم جداسازی) یا از برنامه های عادی آموزشی برخوردار می گردند.

تحصیلکرده ترین کشور جهان

دانشکده های ایالتی: مهم ترین مشخصه های دانشکده های ایالتی کشور کانادا ارائه خدمات حمایتی دانشجویی، برگزاری کلاس های کم تراکم و تأسیس محیط های آموزشی مناسب و نیز ارائه دوره های تحصیلی مرکب وانتقالی است.

دانشکده های ایالتی کشور کانادا به عنوان بخشی از سیستم دانشگاهی علاوه بر برگزاری دوره های آکادمیک؛ به ارائه علوم کاربردی نیز مبادرت می نمایند.

کالج های ایالتی: ویژگی های خارق العاده کالج های آموزشی زمینه برخورداری از امکانات آموزشی همزمان با فعالیت در بازار کار را برای دانشجویان فراهم نموده است.

این کالجها با برگزاری دوره های آموزشی کاملاً تخصصی، کلاس های کم ترکم، آموزش عملی، فضای آزمایشگاهی با ابعاد نسبتاً بزرگ و سبک آموزشی کاملاً تعادلی برخوردار می باشند.

امتیاز ویژه مقاطع و کالج های آموزشی در کانادا، کار محور بودن آن است. این موسسات در جهت پاسخگویی به نیازهای آموزشی حوزه صنایع، تجارت و خدمات ملی فعالیت نموده؛ به اعطای گواهینامه پایان دوره به فارغ التحصیلان اکتفا نموده و از حق صدور مدارک تحصیلی برای دانشجویان معاف می باشند.