چرخ خیاطی از گذشته تا اکنون…

  • انتشار: ۱۶ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 99191

چرخ خیاطی از جمله وسایلی ست که در بیشتر خانه ها یافت می شود. از این وسیله برای دوخت پارچه و مواد دیگر با استفاده از نخ استفاده می گردد. با به بازار آمدن این وسیله تحولی در صنعت دوخت و دوز به میان آمد.

چرخ خیاطی از گذشته تا اکنون...
چرخ خیاطی از گذشته تا اکنون…

برای آشنایی با تاریخچه چرخ خیاطی ما را در خواندن این مطلب همراهی کنید:

انقلاب صنعتی و پیدایش ماشین الات دوخت و دوز

با شروع انقلاب صنعتی تحولی در عرصه ماشین آلات دوخت و دوز به میان آمد و دوخت و دوزهای دستی جای خود را به ماشین آلات داد.

توماس سنت انگلیسی در سال ۱۷۹۰ اولین دستگاه دوخت را اختراع کرد. هدف از اختراع ماشین آلات افزایش بهره وری در صنعت پوشاک بود.

در این میان چرخ های خیاطی چون یک نوع دوخت دارد و تنها برای دوخت های شخصی مورد استفاده قرار می گرفت محدودیت هایی داشت.

برای رفع این مشکل چرخ های خیاطی مدرن و صنعتی که بزرگ تر، سریع تر و متنوع تر از چرخ ه های خیاطی خانگی بود ساخته شد.

چرخ خیاطی، افزایش سرعت و کیفیت در دوخت

در یک چرخ خیاطی مدرن پارچه به راحتی به جلو حرکت می کند، نیازی به استفاده از انگشت دانه، سوزن و دیگر وسایل مورد نیاز در دوخت دستی نیست.

این کار نه تها در وقت صرفه جویی می کند که کار دوخت سریع تر و راحت تر انجام می شود.

چرخ خیاطی از گذشته تا اکنون...
چرخ خیاطی از گذشته تا اکنون…

اختراع اولین چرخ خیاطی

اگرچه اختراع اولین چرخ خیاطی به سال ۱۷۹۰ توسط یک مخترع انگلیسی به نام توماس سنت بر می گردد اما چارلز فردریک وینستال قبل از آن در سال ۱۷۵۵ اولین دستگاه مکانیکی برای کمک به توسعه خیاطی را ساخت.

وی که یک مهندس آلمانی شاغل در انگلستان بود ماشینی ساخت که با دو سوزن کار می کرد: در انتهای هر سوزن یک روزنه قرار داشت. اختراع اولین چرخ خیاطی توس توماس سنت اما در بخش بازاریابی چندان موفق نبود

چون از آن تنها برای دوخت چرم و مواد بوم استفاده می شد. دستگاهی که توسط سنت اختراع شد شامل یک دسته برآمده، مکانیسم تغذیه، یک میله سوزن عمودی و یک حلقه زن بود.

این چرخ خیاطی از روش دوخت زنجیره ای استفاده می کرد و دوخت ساده ای روی پارچه ایجاد می نمود.

شیوه کار به این صورت بود که درفش دوخت پارچه یا چرم را سوراخ می کرد و یک میله چنگال شکل از طریق سوراخی که در زیر قلاب بود نخ را عبور می داد و به محل دوخت بعدی منتقل می کرد.

این چرخه مرتب تکرار شده دوخت ها در هم قفل می شد. تولید کالاهای چرمی و  از جمله زین و افسار به راحتی توسط این ماشین صورت می گرفت.

بعد ها در سال ۱۸۷۴ فردی به نام ویلیام ویلسون نیوتن توانست تنظیمات لوپر را اصلاح کند و یک چرخ خیاطی پیشرفته تر بسازد.

این چرخ خیاطی هنوز در موزه لندن نگهداری می شود. چرخ خیاطی سنت اگرچه در زمان خود دستگاهی پیشرفته به حساب می آمد اما در طول زمان اصلاحات تازه ای را تجربه کرد.  

پیشگامان دیگر در توسعه چرخ خیاطی

اگرچه اولین چرخ خیاطی را به سنت نسبت می دهند اما افراد دیگری چون توماس استون و جیمز هندرسون انگلیسی و فردی به نام جان دانکن در اسکاتلند نیز در این بخش پیشگام به حساب می آیند.

جان دانکن ماشینی ساخت که در مهره دوزی مورد استفاده قرار می گرفت. توماس استون و جیمز هندرسون در سال ۱۸۰۴ نیز چرخ خیاطی ساخته بودند. در سال ۱۸۰۷ یک خیاط اتریشی به نام جوزف مدرزپرگر نیز یک چرخ خیاطی ساخته بود.

چرخ خیاطی از گذشته تا اکنون...
چرخ خیاطی از گذشته تا اکنون…

اولین چرخ خیاطی مورد استفاده عملی

اگرچه اختراع اولین چرخ خیاطی در زمان سنت انجام شد اما این ماشین در حد یک ایده و طرح بود و کارایی عملی چندانی نداشت.

می توان گفت اولین چرخ خیاطی که در صنعت به طور عملی مورد استفاده قرار گرفت توسط یک خیاط فرانسوی به نام تار تیمونبر در سال ۱۸۲۹ اختراع شد. این ماشین همانند ماشین سنت دوخت مستقیم زنجیره ای داشت.

در سال ۱۸۳۰ این خیاط فرانسوی با اگوست فراند که مهندس معدن بود یک قرار داد امضا کرد. در سال ۱۸۳۰ حق ثبت دستگاه او صادر شد و اولین شرکت تولید لباس با استفاده از دستگاه در دنیا توسط او و شرکایش تاسیس شد. البته این شرکت تنها لباس های نظامی را برای ارتش فرانسه می دوخت.

مدلی دیگر از چرخ خیاطی در موزه لندن

در کنار مدل های اولیه چرخ خیاطی که در طول تاریخ توسط افراد نامبرده شده در بالا اختراع شد، یک مدل دیگر از چرخ خیاطی در موزه لندن نگهداری می شود که ازچوب ساخته شده است، یک سوزن خاردار روبه پایین از پارچه عبور می کند.

این سوزن نخ را  می گیرد و به شکلی که در یک حلقه توسط حلقه بعدی قفل شود می کشد.

اولین چرخ خیاطی امریکایی

تا اینجا با چرخ خیاطی هایی آشنا شدید که بیشتر توسط مخترعین اروپایی ساخته شده بودند. اما دانشمندان و مخترعان در دیگر کشورها نیز به ساخت چرخ خیاطی اقدام کردند.

اولین چرخ خیاطی امریکایی که از شیوه دوخت زنجیره ای استفاده می کرد در سال ۱۸۳۲ توسط والتر هانت ساخته شد.

در این ماشین یک سوزن سوراخ دار وجود داشت. سوزن خمیده نیز به صورت افقی درپارچه منتقل می شد و دخت را ایجاد می کرد.

در سال ۱۸۴۲ فردی به نام جان گرینوف اولین دستگاه دوخت خود را در امریکا به ثبت رساند.

در سال ۱۸۴۱ نیز سوزن سوراخ دار و استفاده از دو سطح فشار برای نگهداری تکه پارچه در موقعیت توسط شرکای بریتانیایی نیوتن و آرچیبولد ساخته شد.

چرخ خیاطی از گذشته تا اکنون...
چرخ خیاطی از گذشته تا اکنون…

ساخت چرخ خیاطی های مدرن در سال ۱۸۴۴

تاریخ اختراع چرخ خیاطی سرانجام پس از نیم قرن فراز و فرود سرانجام در سال ۱۸۴۴ شاهد اختراع چرخ خیاطی های مدرن بود.

در این سال یک مخترع انگلیسی به نام جان فیشر و در ادامه افرادی چون اسحاق مریت سینگر و الیاس ها موفق شدند چرخ خیاطی های مدرن را بسازند.

الیاس هاو امریکایی در سال ۱۸۴۵ با استفاده از روشی مشابه به فیشر یک چرخ خیاطی اختراع کرد که در آن پارچه به صورت عمودی قرار می گرفت. اختراع او یک سوزن ثابت داشت که روبه جلو می دوخت.

به هر صورت اینک که با تاریخچه چرخ خیاطی آشنا شدید، می دانید که صنعت دوخت و دوز علی رغم بهره مندی از انواع و اقسام چرخ های خیاطی مدرن در دنیای امروز با مشکلات متعددی روبرو بوده است. مسیر رسیدن به چرخ های خیاطی امروز خیلی هم هموار نبوده است.