پل صراط

  • انتشار: ۵ سنبله ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 86242

بر اساس اعتقادات دین اسلام، پل صراط پلی است که در روز قیامت برای رسیدن و ورود به بهشت هر فرد باید از روی آن بگذرد.

پلی که گفته شده از مویی نازکتر و از شمشیر تیزتر و برنده تر است و اگر کسی نتواند از روی آن عبور کند مورد عذاب الهی واقع می شود.

پل صراط بین بهشت و جهنم قرار دارد و مردم برای رسیدن به بهشت باید به سلامت از این پل عبور کنند.

پل صراط
پل صراط

به فرموده پیامبر گرامی اسلام، هر کسی با سرعتی جدای از دیگران از پل صراط عبور می کند؛ عده ای با سرعت نور، کسانی با سرعت باد، گروهی با سرعت یک اتومبیل تندرو، کسانی با سرعت اتومبیل معمولی،
افرادی نیز با سرعت یک انسان دونده و بعضی ها با سرعت یک پیاده از این پل می گذرند.

این سرعت ها مطابق با اعمالی که هر کسی در دنیا انجام می دهند سنجیده می شود. آنان که اعمال و رفتارشان در دنیا لایق سرعت نور را دارد، به همان سرعت از این پل می گذرند، بدون این که کمترین حرارت و گرمایی احساس کنند.

برای این افراد، آتش خاصیت سوزانندگی خود را از دست می دهند و تبدیل به نوری برای روشن کردن راه شان می گردد.

اگر نافرمانی امر خدا صورت بگیرد، از روی پل صرات پرت می شویم، هر چقدر این نافرمانی ها بیشتر باشد شدت پرتاب به عمق آتش بیشتر می شود.

سرعت گذر از پل صراط بر اساس تقوای افراد تنظیم شده است. این که انسان تا چه اندازه بایدها و نباید و پرهیزات را رعایت کرده. گذر از پل صراط به سرعت نور مختص اولیاء الهی می باشد.

انسان ها به وسیله تقوای شان بالاخره از این پل عبور خواهند کرد، اگر از تقوای زیادی برخوردار نباشیم هزاران سال طول می کشد تا بتوانیم از این پل عبور کنیم.

حقیقت پل صراط

امام صادق علیه السلام در این باره می فرمایند، صراط راه به سوی شناخت خداوند است. دو صراط وجود دارد؛ یکی صراط دنیا و دیگری صراط آخرت.

صراط در دنیا همان امامی است که باید او را بشناسیم و از فرامین او سرپیچی نکنیم و به هدایت او اقتداء نمایی که هر کسی امام خود را در دنیا نشناسد در آن دنیا وارد جهنم خواهد شد.

بنا بر این در این دنیا باید از صراط عبور کرد تا بتواند در آخرت نیز به سلامت آن را گذراند.

صراط آخرت نیز همان پلی است که پیشتر گفته شد، مسیری خطرناک که بهشت و جهنم را از یکدیگر جدا ساخته است.

البته در برخی روایات داریم که پل صراط از داخل جهنم می گذرد و پاگان و اولیاء خدا مانند برق و بدون احساس ذره ای حرارت از آن عبور می کنند.

و نقطه مقابل این افراد، کسانی هستند که توان عبور از این پل را ندارند و در میانه یک‌دفعه‌ای راه در میان شعله های جهنم سقوط می کنند.

پل صراط
پل صراط

صراط از امور مسلّم در اعتقادات اسلامی می باشد و در خصوص وجود آن هیچ اختلاف نظری میان فرق مختلف نیست و آیات و روایات محکمی در این خصوص وجود دارد.

زمانی که در صحرای محشر برای هر کسی بر طبق اعمال او، حکمی در نظر گرفته می شود، همگی از روی پل صراط عبور داده می شوند که بهشتیان در گذر از آن موفق می شوند و به سلامت عبور می کنند و دوزخیان هنگام گذر از آن ناکام می مانند و به عمق جهنم سقوط می کنند.

انسان ها همواره از روی پل صراط در گذر هستند و در هر لحظه در کمین گاه خدای باری تعالی قرار دارند و همه اعمال و رفتارشان از دید خدا و رسولش مخفی نمی باشد.

آدمی در دنیا به هر طریقی که عمر خود را گذرانده باشد و با هر مسلک و مکتبی که مسیر خود را طی کرده باشد همان را در قیامت به صورت پلی مجسم می بیند که خود را موظف به رد شدن از آن می کند.

در حقیقت پل صراط تجسم اعمال خوب و بدی است که ما در این دنیا به انجام آن همت می گماریم.

اگر پیرو حق و حقیقت بوده ایم و تمام وظایف دینی خود را عمل کرده باشیم گذشتن ما از پل به راحتی و در نهایت آرامش خواهد بود و بهشت برین انتظارمان را می کشد.

اما اگر در این دنیا با پیروی از طاغوت و هادیان کفر زمان و فرصت خود را از دست داده باشیم تجسمی که اعمال ما از این پل برای مان در نظر دارند سقوط به قعر جهنم خواهد بود.

ذکری برای گذر آسان از پل صراط

پیامبر گرامی اسلام در روایتی از ذکری سخن به میان آورده اند که باعث می شود هنگام عبور از صراط نوری هادی و روشنگر راه انسان باشد.

هر فردی با اعتقادات مذهبی ممکن است بارها و بارها به جهان آخرت و پل صراط و بهشت و جهنم فکر کرده باشد.

نگرانی هایی که ممکن است به ذهن هر کسی راه پیدا کند؛ این که قبر و ظلمت آن چگونه است، دشواری هایی که برای عبور از پل صراط شنیده است و بسیاری مسائل دیگر که باعث ایجاد چالش هایی در ذهن انسان می شود.

دین اسلام برای هر کدام از این نگرانی ها راهکارهایی را به مؤمنین معرفی کرده است.

ذکری که پیامبر گرامی اسلام در این مورد و برای عبور آسان از پل صراط به مؤمنین سفارش می کند، ذکر صلوات بر محمد و آل محمد است.

پل صراط
پل صراط

ایشان می فرمایند هر کسی که زیاد بر من صلوات بفرستد برای او نوری خواهد بود که عالم قبر و برزخ وی را نورانی می سازد و همچنین به وسیله این نور به راحتی از پل صراط عبور خوهد کرد و بهشت نیز به همین واسطه برای او نورانی تر از دیگران خواهد بود.

هر آن کس که می خواهد خودشان و اموات شان در قبر و همچنین برزخ و قیامت نوری به همراه داشته باشند بر فرستادن صلوات بر پیامبر و آلش مداومت کنند.

پس به وسیله ی این ذکر به آسانی و بدون هیچ نگرانی با نوری که شما را در بر گرفته است از پل صراط عبور کنید و قیامت و برزخ و بهشت تان را روشن نمایید.

اللهم صل علی محمد و آل محمد