پرونده خروج؛ کنگره امریکا به سخنگوی پیشین بایدن درباره پرهیز از شهادت اخطار داد

  • انتشار: ۳ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 182046

در ادامه انتقادها از روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا از سخنگوی پیشین بایدن خواست به مصاحبه حاضر شود در غیر آن احضار خواهد شد.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا روز چهارشنبه، دوم جوزا به جن ساکی؛ سخنگوی پیشین کاخ سفید هشدار داده است که اگر در مصاحبه‌ای در این کمیته درباره «خروج ناکام» ایالات متحده از افغانستان حاضر نشود، او را «احضار» خواهد کرد.

نیویارک پست گزارش داده است که مایکل مک کال، رییس کمیته روابط خارجی کانگره، روز گذشته در این زمینه نامه‌ای به وکیل خانم ساکی نیز ارسال کرده است.

بر اساس این گزارش، در نامه‌ مک کال آمده: «جن ساکی به اطلاع رسانی خروج امریکا از افغانستان {از طریق رسانه‌ها} به مردم ایالات متحده متهم است و دارای اطلاعات کلیدی در مورد برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری درباره خروج از افغانستان، تسلط سریع طالبان بر این کشور و تخلیه شهروندان امریکایی و متحدان‌شان است».

سخنگوی پیشین کاخ سفید پیش از این در یک مصاحبه تلویزیونی از جزییات چگونگی تصمیم بایدن و نحوه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان پرده برداشت.

در نامه رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا امده: «متاسفانه ساکی روایاتی را در مورد عقب‌نشینی و تخلیه ارائه کرده که تحقیقات من نادرست است».

مک کال در این نامه خاطر نشان ساخته است که این کمیته ادامه ایجاد موانع در روند تحقیقات حیاتی خانم ساکی را تحمل نخواهد کرد و آماده است از همه ابزارهایی که در اختیار دارد، برای گفتگو و شهادت دادن او در محضر نمایندگان امریکا استفاده کند.

نیویارک پست افزوده است که انتظار می‌رود کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده، در تابستان امسال گزارش جامعی را در مورد خروج امریکا از افغانستان منتشر کند.

بر اساس این گزارش، مایکل مک کال گفته: «این نگران‌کننده است که خانم ساکی به دنبال سود بردن از فاجعه افغانستان است و از نوشتن گزارش‌ها و در دسترس قرار دادن آن‌ها برای عموم احساس راحتی می‌کند؛ اما حاضر نیست به نمایندگی از منافع و اراده مردم امریکا در کانگرس حاضر شود».

این در حالی است که خروج ایالات متحده از افغانستان با برنامه‌ریزی ضعیف، بمب‌گذاری انتحاری داعش خراسان در میدان هوایی بین‌المللی کابل که منجر به کشته‌شدن ۱۳ نظامی امریکایی و صدها شهروند افغانستان شد و تسلط طالبان پس از ۲۰ سال بر افغانستان، همواره «خروج ناکام» عنوان شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟