وزارت معارف طالبان: پرسش‌های آزمون کانکور بیشتر از مضامین علوم دینی ترتیب شود

  • انتشار: ۱۲ دلو ۱۴۰۲
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 170802

وزارت معارف زیر اداره طالبان در نصاب آموزشی مکتب‌ها تغییر آورده، چندین مضمون را حذف و مضامین دینی را جایگزین آن کرده است.

در مکتوبی که چهارشنبه، ۱۱ دلو از سوی وزارت معارف طالبان به تمامی مکاتب کشور صادر شده، آمده است که رهبری مکاتب باید در سال جدید تعلیمی برنامه درسی‌شان را با نظر داشت تصمیم رهبری این وزارت آماده و در هر مکتب یک عالم دین را نیز استخدام کنند.

براساس این مکتوب، مضامین تعلیمات مدنی و فرهنگ در دوره لیسه غیر ضروری دانسته شده و حذف شده‌اند.

طالبان در بخش دیگر از این مکتوب اشاره کردند که ساعت‌های اول درسی به مضمون‌های دینی اختصاص می‌یابد و پس از این بیشترین پرسش‌های آزمون کانکور از مضامین علوم دینی خواهد بود.

در این مکتوب نوشته شده است که مکاتب باید ساعت‌های اول درسی را به مضمون‌های علوم دینی اختصاص دهند.

طبق این مکتوب، طالبان مضمون مهارت‌های زنده‌گی را از دوره آموزشی صنف اول تا سوم حذف کرده و در عوض به ساعت‌های قرآن کریم افزوده‌اند.

همچنان، طالبان مضمون‌های خط و رسم را تلفیق کرده و ساعت‌های آموزشی را نیز از چهار ساعت در هفته به دو ساعت کاهش داده و دو ساعت باقی‌مانده را به تعلیمات اسلامی افزوده‌اند.

از سویی هم، در مکتوب وزارت معارف طالبان دیده می‌شود که این گروه برای دوره آموزشی ابتداییه از صنف چهارم تا ششم ساعت‌های آموزشی قرآنکریم و تعلیمات اسلامی را به پنج ساعت در هفته افزایش داده و از مضمون‌های دیگر کاسته‌اند.

بربنیاد این مکتوب طالبان، از تمامی آموزگاران مضامین دینی آزمون گرفته می‌شود و در صورت عدم موفقیت، آموزگار جدید جایگزین خواهند شد.

پیشتر، وزارت معارف طالبان گفت که علوم عصری از نصاب جدید آموزشی مکتب‌‎ها حذف نشده؛ بلکه مطابق با «فرهنگ ملی و اسلامی» در مضامین تغییرات وارد شده است.

سال گذشته روزنامه ۸صبح به گزارشی دست یافت که از سوی «کمیته بازنگری نصاب مکاتب عصری» طالبان تهیه شده است.

در آن گزارش، در کنار حذف تعدادی از مضامین نصاب آموزشی، پیشنهادات زیادی مطرح شده است که محتوای کتاب‌ها را مانند حاکمیت قبلی طالبان، متناسب به ایدیولوژی این گروه دگرگون می‌کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟