هشدار سازمان ملل: هجوم ملخ‌ مراکشی بر کشتزارهای افغانستان ممکن یک‌چهارم حاصلات را نابود کند

  • انتشار: ۲۰ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس:
  • شناسه مطلب: 138158

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد با بررسی ولایت‌های شمال و شمال‌شرق افغانستان، می‌گوید که هجوم ملخ مراکشی بر مزارع هشت ولایت در سال جاری سبب نابود شدن محصولات می‌شود.

این سازمان روز چهارشنبه، ۲۰ ثور، با نشر یک گزارش افزود که این موضوع می‌تواند ناامنی غذایی را به‌طور چشم‌گیری تشدید کند.

در گزارش هشدار داده شده که یک «هجوم کامل» در سال جاری می‌تواند تا ۱٫۲ میلیون تُن گندم یا یک چهارم کل حاصلات سالانه را از بین ببرد.

این نهاد کشت‌زارها در بدخشان، بادغیس، بغلان، بلخ، کندز، سمنگان، سرپل و تخار را بررسی کرده و اکنون گزارش‌های تازه از ولایت‌های هرات و غور نیز در اختیارش قرار گرفته است.

ریچارد ترنچارد، نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در افغانستان گفت که این آژانس همراه با شریکان خود در تلاش است تا به کاهش تاثیر شیوع این آفت کمک کند.

او گفت که در صورت کمبود آفت‌کش‌ها، هزاران نفر در سراسر ولایت‌های آسیب‌دیده شب‌ و روز برای ریشه‌کن کردن آفات با استفاده از روش‌های سنتی قبل از این‌که ملخ‌ها بالغ شوند و شروع به ازدحام کنند، کار می‌کنند.

به گفته سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، در صورت پیش‌گیری نشدن، جمعیت ملخ مراکشی ممکن است در سال آینده ۱۰۰ برابر شود.

نماینده این نهاد افزود: «پیش‌بینی‌های برداشت امسال بهترین چیزی است که در سه سال گذشته دیده‌ایم، اما این شیوع تهدیدی برای از بین بردن تمام این دستاوردهای اخیر و بدتر شدن چشم‌گیر وضعیت ناامنی غذایی در اواخر امسال و سال آینده است.»

این هشدار در حالی مطرح می‌شود که در اوایل سال جاری نیز برنامه جهان غذا هشدار داد که شش میلیون شهروند افغانستان در یک قدمی قحطی قرار دارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟