مصادره هزاران جلد کتاب از جمله درباره مذهب شیعه در قندوز و بغلان توسط طالبان

  • انتشار: ۳۰ جدی ۱۴۰۲
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 169360

منابع محلی در کندز و بغلان می‌گویند که طالبان روند مصادره هزاران جلد کتاب از کتاب‌فروشی‌های این دو ولایت را آغاز کرده‌اند.

منابع روز‌ جمعه، ۲۹ جدی، به روزنامه ۸صبح تایید کردند که در یک هفته گذشته بیش از دو هزار جلد کتاب‌ از کتاب‌فروشی‌های شهر کندز و پلخمری مصادره شده‌ است.

به گفته منابع، طالبان بیشتر کتاب‌های مرتبط به تاریخ اقوام و رهبران «غیر پشتون» و مذهب شیعه را از کتاب‌فروشی‌ها مصادره کرده‌اند و به کتاب‌دارها نسبت به رسانه‌ای شدن این موضوع هشدار بازداشت و زندان نیز داده‌اند.

منبع افزوده که استخبارات طالبان در کندز و بغلان به ناشران و کتاب‌فروشان هشدار داده‌‌ است که هر کسی در برابر این تصمیم اعتراض کند، «در زندان از او استقبال می‌شود.»

در همین حال، منبعی در پلخمری نیز مصادره صد‌ها جلد کتاب در حوزه‌های تاریخ اقوام، مذهب شیعه و رهبران پیشین جریان‌های مخالف طالبان از جمله احمدشاه مسعود و عبدالعلی‌ مزاری را از ۱۷ کتاب‌فروشی این شهر تایید کرده‌اند.

با این حال، منابع رقم‌ مشخص از شمار کتاب‌های مصادره شده در این دو‌ ولایت به‌دست نمی‌دهند.

طالبان اخیرا به‌گونه گسترده دست به مصادره ده‌ها هزار جلد کتاب در مرکز و‌ ولایات زده‌اند که به باور آنان «خلاف شریعت و ارزش‌های افغانستانی» است.

پیشتر یک‌ مقام طالبان در وزارت اطلاعات و فرهنگ این گروه گفته بود، آنان تنها بر کتاب‌هایی سانسور وضع می‌کنند که «با ارزش‌های اسلامی و افغانستانی در تکر» باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟