محدودیت تازه طالبان بر شیعیان: تعداد مساجد برای برپایی عزاداری محرم را کم کنید

  • انتشار: ۲۶ سرطان ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2دین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 146100

طالبان در تازه‌ترین اقدام خود بر برگزاری محرم محدودیت ایجاد کرده و از بزرگان و علمای شیعه در کابل خواسته‌اند که تعداد مساجد و تکایایی که در آن‌ها مراسم‌ عزاداری محرم را برگزار می‌کنند، کاهش دهند.

با این حال، محمد قاسم خالد؛ والی طالبان در کابل، روز یک‌شنبه، ۲۵ سرطان در دیدار با شماری از علما و بزرگان اهل تشیع گفته: «به شهروندان اهل تشیع اطمینان می‌دهم که امنیت کامل در ایام محرم تامین خواهد شد و آنان می‌توانند مراسم مذهبی‌شان را در فضای آرام برگزار کنند.»

در همین حال، منابعی به بی‌بی‌سی گفته‌اند که هیاتی از نمایندگان وزارت‌ اطلاعات و فرهنگ، فرماندهی پولیس کابل، استخبارات، امر به‌ معروف و ارشاد، حج و اوقاف حکومت طالبان در دو روز گذشته به محلات شیعه‌نشین رفته و گفته‌اند در شمار زیادی از مساجد و تکایا مراسم عزاداری محرم برگزار نشود.

این در حالی است که مساجد شیعیان و مدارس کودکان هزاره‌ بارها هدف حملات مرگبار انتحاری منسوب به داعش قرار گرفته‌اند. در دو سال گذشته نیروهای طالبان امنیت عزاداری شیعیان در روز عاشورا را تامین کرده‌اند.

منابع به بی‌بی‌سی گفته که مسئولان طالبان به چندین منطقه شیعه نشین کابل رفته‌ و اعلام کرده‌اند که مراسم‌ محرم تنها در برخی از مساجد و تکایا برگزار شود.

این هیات طالبان روز جمعه هم به «چنداول» از مناطق قدیمی شیعیان کابل در ناحیه اول گفته‌ که از میان حدود ۳۰ مسجد و تکیه‌خانه در این منطقه، فقط در ۶ باب مسجد و تکیه‌خانه می‌توانند مراسم محرم را برگزار کنند.

مسئولان طالبان دلیل محدودیت‌ها در ماه محرم را «تامین امنیت» دانسته و گفته‌اند «نمی‌توانند» امنیت همه مساجد و تکایا را تامین کنند.

در همین حال، عبدالکبیر؛ سرپرست نخست‌وزیری طالبان، هفته گذشته در دیدار با شماری از علما و متنفذین اهل تشیع از ولایت‌های مختلف گفت: «اهل تشیع همانند دیگر افغانستانی ها بخش مهمی از کشور هستند و به همه در روشنایی شریعت حقوق برابر و عادلانه داده می‌شود.»

در این دیدار «راه‌های همکاری بیش‌تر» با ادارات طالبان بررسی شد و آقای عبدالکبیر خواستار همکاری نزدیک شیعیان با حکومت طالبان شد.

در تقویم اعلام شده از سوی طالبان تعطیلی روز عاشورا (دهم محرم) نیز حذف شده‌ است.

به گفته منابع شیعیان هیات طالبان در ناحیه سوم کابل به چهار مسجد شیعیان، در ناحیه هفتم به ۱۰ مسجد، در ناحیه دهم به ۱۰ مسجد و تکیه‌خانه از میان ۳۶ مسجد و تکیه‌خانه این ناحیه و در ناحیه یازدهم صرفا به یک مسجد اجازه برگزاری مراسم محرم داده‌ است.

گفته شده که این هیات طالبان در روزهای آینده در دیگر مناطق شیعه‌نشین پایتخت هم احتمالا چنین دستورالعملی را اجرا کند.

شیعیان کابل اکثرا در ۱۶ ناحیه شهر و ۶ ولسوالی (زیرمجموعه ولایت) کابل زندگی می‌کنند. محدودیت‌های اخیر، شمار مساجد و تکایای فعال در ماه محرم در پایتخت را به کمتر از نصف کاهش می‌دهد.

منابعی از جامعه شیعیان کابل دستورالعمل اخیر طالبان در بستن تعداد زیادی از مساجد و تکایای شهر کابل در ماه محرم را غیرمنتظره خوانده‌ و می‌گویند این موضوع در تاریخ معاصر افغانستان کم‌سابقه بوده است.

جریان مراسم‌ جشن عید غدیر نیز منابع شیعیان شهر کابل به بی‌بی‌سی گفتند نیروهای طالبان مانع برگزاری توزیع نذر و پخش مداحی‌های مذهبی ویژه شیعیان در خیابان‌ها شدند.

به گفته منابع در برخی نقاط، طالبان از همان ابتدا اجازه نصب و برپایی داربست ویژه مکان توزیع نذر را ندادند و داربست‌ها و لوحه‌های این مراسم را خراب کردند.

نیروهای طالبان از فرماندهی پولیس کابل به آن‌ها گفتند که «به هیچ وجه اجازه برگزاری مراسم خارج از مساجد نیست.» اگرچه مراسم‌ جشن غدیر خم در داخل مساجد و زیارتگاه‌ سخی در غرب کابل برگزار شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟