ماجرای ظهور فاتیما؛ بانوی تسبیح

  • انتشار: ۳۱ حمل ۱۴۰۰
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 100495

از داستان معروف به ظهور بانوی تسبیح در سال ۱۹۱۷ میلادی در شهرفاتیمای کشور پرتغال تحلیل های متفاوتی بیان شده است.

فاتیما؛ بانوی تسبیح
فاتیما؛ بانوی تسبیح

فاتیما اسم روستایی است که گفته شده مریم مقدس در آنجا ظهور کرده است و قبل از ظهور مریم در روستای فاتیما هم اسم این روستا همین بوده است.

از قدیم و پیش از تجلی حضرت مریم، نام این روستا فاتیما بوده است و امروزه تبدیل به شهر شده است ومحلی که مریم مقدس در آن تجلی کرده است به کلیسا تبدیل شده است.

درباره ماجرای بانوی تسبیح بیشتر بدانیم:

داستان فاتیما از آنجا شروع می شود که سه کودکی که در حال چوپانی بودند، بانویی نورانی را می بینند که خود را بانوی تسبیح  معرفی می کند، تسبیح یکی از القاب حضرت مریم است.

فاتیما که خود را بانوی تسبیح معرفی می کند سه پیام مهم برای مردم قرن بیستم به همراه دارد. یک سال قبل از ظهور بانوی تسبیح ، فرشته ای به بچه ها وارد می شود و خود را فرشته ی صلح کشور پرتغال می نامد، دعایی به بچه ها می آموزد که با کلمات پدر ، پسر و روح القدس شروع می شود .

فاتیما برای آن بچه ها به یاد خون و بدن حضرت مسیح مراسم عشای ربانی انجام می دهد . در سیزدهم ماه مه سال ۱۹۱۷ دو کودک ۹ و ۷ ساله پرتغالی در زمان کار کردن در مزرعه ای که در منطقه روستای فاتیما قرار داشت، زنی نورانی با لباس سفید را مشاهده کردند.

آن کودکان در وصف مشخصات آن زن این چنین گفته‌اند که : او در حال درخشش بود و از هاله ی نوری که در آسمان می جهید به وجود آمد.

فاتیما؛ بانوی تسبیح

زن نورانی با لباس های سفید به کودکان گفته ‌بود که از بهشت آمده است و از آنها خواسته بود که سیزدهم هر ماه به آن منطقه بر گردند.

طولی نکشید که مردم ساکن در آن منطقه از این خبر آگاه شدند و در نخستین روز سیزدهم بعدی جماعتی برای تماشا به آن منطقه رفتند.

با این حال از میان جمعیتی که به آن منطقه رفته بودند، فقط سه کودک با نام ‌های جاسینتا فرانسیسکو و لوسیا بودند که آن زن نورانی را می‌دیدند و مردم حاضر در آنجا فقط وقایع حیرت ‌انگیز جوی را می توانستند ببینند.

یک سال بعد از آن واقعه، بانوی تسبیح به بچه ها ظاهر می شود و می گوید از اهالی بهشت است . خود را بانوی تسبیح معرفی می کند و سه پیام مهم برای مردم قرن بیستم دارد.

او در ابتدا صحنه ای از جهنم را به بچه ها نشان می دهد که در آن آتش ارواح پلید در آن آتش به شکل هولناکی می سوزند و ضجه می زنند.

دوم این که بانو به آن ها می گوید، خداوند به دلیل کفر گویی نوع بشر بسیار غضبناک و خشمگین است و در صدد آن است که بشر را به خاطر گناهانش با جنگ و قحطی مجازات کند.

بانوی تسبیح روسیه ی کمونیستی را سر منشأ گسترش و نشر افکار کفر آمیز دانسته و می خواهد که این کشور به قلب معصوم او اختصاص داده شود.

سومین چیزی که بانوی تسبیح عنوان می کند،  پیشگویی ترور پاپ ژان پل دوم هست که می گوید مردی روحانی با لباسهای سپید توسط عده ای گلوله باران می شود.

فاتیمای مقدس از بچه ها می خواهد به هر شکلی که می توانند کفاره بدهند و همچنین از آنها می خواهد قربانی های خود را به حضرت عیسی مسیح و قلب معصوم او که مریم مقدس است تقدیم کنند.

فاتیما؛ بانوی تسبیح
فاتیما؛ بانوی تسبیح

در سال ۱۹۱۹ عبادتگاهى در دهکده فاتیمای کشور پرتغال ساخته شد و ۳ سال بعد توسط افراد متعصب منفجر و تخریب شد، اما بعد از مدتى دوباره بر پا شد در ۱۳ می سال ۱۹۶۷ پاپ ژان پل ششم در پنجاهمین سالگرد آئین فاطیما مشارکت کرد.

در ۱۳ مى ۱۹۸۲ پاپ ژان پل دوم نیز براى تشکر از این که جانش در امان مانده بود به زیارت شهر فاطیما آمد. از آن سال ها تا به امروز هر ساله در ۱۳ ماه مى تمامی دوست داران و علاقمندان و معتقدان به فاتیما بانوی تسبیح از همه مناطق کشور پرتغال و دیگر کشور هاى اطراف براى زیارت و همچنین دعا و توبه، و طلب شفا و تزکیه روح به این منطقه مى آیند.

در مورد پیامی که بانو فاتیما، بانوی تسبیح به پاپ، آن گونه که واتیکان بعد ها اعلام کرد، این بود که برای پذیرفتن جنگی که در حال انجام است، منظور جنگ جهانی دوم است، دعا کنید.

اما به نظر پیام آن بانوی نورانی چیزی بیشتر از این ها بوده است که امید است این پیام آنچنان که در حقیقت بوده است و بدون هیچ گونه دستکاری و تحریف در دسترس همگان قرار بگیرد.

این مسئله قابل توجه است که مسلمانان معمولا نسبت به حضرت مریم دیدی به عنوان بانویی پاکدامن دارند که دارای شأن و احترام ویژه ای است و در تعدادی از آیات قرآن مجید هم به این مسئله اذعان شده است و حتی نامیدن سوره ای از قرآن نیز به نام این بانوی بزرگوار آمده است و این خود، شاهد مناسبی است بر این مساله می باشد.

اما بعضی ها سعی شان بر این است که اوصاف گفته شده در این رابطه و حادثه ی مذکور را بر فاطمه زهرا (س) مطابقت بدهند و فاتیما را فاطیما بنامند.

همچنین آنها بر این مسئله اعتقاد دارند که صفاتی که برای آن بانوی تجلی یافته برشمرده اند معمولا در خصوص حضرت فاطمه صدق می کند.

بنابراین مسئله، واضح است که مصداق بانوی تسبیح به دست، حضرت فاطمه می باشد. زیرا که بر اساس روایات، تسبیح دانه دار ابتدا توسط این بانوی مقدس برای شمردن اذکار یاد داده شده توسط حضرت محمد (ص) پیامبر اسلام، در دین اسلام مطرح گردیده است و دلیل محکمی قطعی وجود ندارد که در زمان حضرت مریم، برای شمردن اذکار، تسبیح بکار برده می شده است

این خلاصه ای از ماجرای فاتیما بانوی تسبیح بود که البته یادآوری این مسئله هم خالی از لطف نیست، که این قضیه ربطی به مسلمانان وشیعیان وحضرت فاطمه زهرا (س) ندارد.

گفته می شود در آن زمان کشور پرتغال در اشغال مسلمانان بود و اسم فاتیما ( فاطیما) بر این شهر از نام دختر امیر اعراب گرفته شده است که دختر مسلمانی بود که بعدها مسیحی شد و این فاطمه ربطی به فاطمه که دختر پیامبر است ندارد.