راهنمای کامل استفاده از لنز طبی

  • انتشار: ۲۹ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78395

امروزه در تمام دنیا بیشتر افرادی که از عینک استفاده می کنند به استفاده از لنز طبی رو می آورند. بکار گیری و ترجیح دادن این لنزها به جای عینک ممکن است دلایل مختلفی ازجمله راحتی بیشتر برای انجام فعالیت های روزانه مانند ورزش، زیبایی، دید بهتر و بیشتر داشته باشد. در این مطلب قصد داریم شما را با لنز های طبی بیشتر آشنا کنیم.

لنز طبی چیست؟

به طور کل لنز ها یک نوع عدسی بسیار نازک هستند که افراد با قرار دادن روی قرنیه چشم  دیگر نیاز به استفاده از عینک ندارند. از آنجایی که قرنیه چشم مستقیما اکسیژن را از هوا دریافت میکند لنز های طبی باید قادر به عبور اکسیژن هوا از خود باشند.

معمولا برای افرادی چشم آنها دچار عیوب بینایی همانند نزدیک بینی، دوربینی، و یا آستیگماتیسم شده است اولین توصیه پزشکان به آنها استفاده از عینک است. در این بین افرادی هستند که به دلایل مختلف قادر به استفاده ازعینک نیستند و ترجیح می دهند از لنز های طبی استفاده کنند مانند ورزش کاران و یا افرادی که قوز قرنیه دارند.

لنز طبی

انواع لنز طبی

بطور کلی لنز های طبی بر اساس ماده تشکیل دهنده و نوع جنس به دو نوع نرم و سخت دسته بندی می شوند.

لنز نرم

این لنزها جدیدترین نوع لنزهای چشمی تماسی است که در ساخت آن از موادی که قادر به جذب محلول نمکی هستند استفاده شده است. به همین دلیل به لنز های نرم «هیدروفیل» یا به عبارتی آب دوست می گویند. به همین علت هم نسبت به سایر لنزها طبیعی تر هستند و با داشتن خاصیت انعطاف پذیری استفاده از آن ها به روی چشم راحت تر است. علاوه بر این موارد باید گفت چون قابلیت نفوذ پذییری بیشتری نسبت به اکسیژن دارند می توان مدت زمان بیشتری از آنها استفاده کرد.

لنزهای طبی نرم خود بسته به نیاز افراد به چند دسته تقسیم بندی می شوند.

لنز یکبار مصرف

همان طور که از اسم این لنزها پیداست برای مصرف روزانه توصیه می شوند و پس ازمصرف دیگر قابل استفاده نیستند. جنس این لنزها از سیلیکون هیدروژن است  که برای راحتی چشم و اکسیژن رسانی به قرنیه چشم بسیار مناسب است و نسبت به سایرین قیمت پایینی دارد. به دلیل اینکه یکبار مصرف هستند نیازی به محلول ندارند و در هنگام خشک شدن چشم می توان از قطره اشک مصنوعی استفاده کرد.

لنزهای هفتگی

لنزهای هفتگی هم برای مصرف روزانه است اما به با این تفاوت که تا یک هفته قابل استفاده می باشند و پس از این مدت دیگر نباید مورد استفاده قرار بگیرند. این لنزها باید به صورت روزانه بوسیله محلول لنز تماسی پاک سازی شوند. محلول ها انواع  متفاوتی دارند ولی امروزه از محلول های چند منظوره برای لنزهای نرم استفاده می کنند.

لنزهای ماهانه

نوع دیگر لنز طبی نرم، لنزهای ماهانه است که پس از مدت یک ماه باید لنز دیگری را جایگزین آن کنند. این لنزها هم به صورت روزانه باید با محلول پاک سازی شوند.

لنزهای سالانه

این نوع لنز ها نوع پیشرفته تری از لنزهای هفتگی وماهانه است. پس از یک سال باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد و باید توجه داشت این لنزها هم باید مانند سایر لنزها در مواقع خواب از چشم خارج شود وهمین طور به صورت روزانه باید از آن مراقبت کرد.

لنزهای دائمی

لنز دائمی  بهترین گزینه برای افرادی هستند که تمایل دارند به طور دائم از لنز استفاده کنند. ماده تشکیل دهنده این لنزها سیلیکون هیدروژل است که سبب اکسیژن رسانی بیشتری نسبت به سایر لنزهای نرم معمولی می شود و از این لنز به عنوان لنزهای قابل تنفس یاد می شوند. به همین علت می تواتید بدون خارج کردن از چشم حتی زمان خواب از آن به مدت طولانی استفاده کنید از همین رو نیاز به پاک سازی روزانه ندارد.

لنز سخت

پس از ورود لنز های نرم به بازار این نوع از لنزها کمتر مورد استفاده قرار می گیرد اما باید گفت این نوع دوام بیشتری نسبت به لنزهای نرم دارند و به مدات طولانی می توان از آنها استفاده کرد.

لنزهای طبی سخت نیز به دودسته لنز سخت استاندارد و لنز سخت نافذ اکسیژن تقسیم بندی می شوند.

لنز سخت استاندارد

این نوع از لنزها توانایی اکسیژن رسانی و قابلیت نفوذپذیری نسبت به اکسیژن را ندارند ازاین رو قرنیه چشم برای دریافت اکسیژن باید اشک را بین لنز و قرنیه بوسیله پلک زدن پمپاژ کند. برای قرار دادن این لنز روی قرنیه چشم باید از محلول نرم کننده استفاده کرد. این لنزها برای تصحیح نقض آستیگماتیسم بسیار پرکاربرد ومناسب هستند و شرایط نگهداری آسان وهمچنین قیمت مناسبی دارند.        

   لنز سخت نافذ اکسیژن

در این نوع لنز به خاطر اینکه اکسیژن به راحتی جذب می شود مناسب افرادی است که بیماری قوز قرنیه (کراتوکونوس) دارند.

لنزهای هیبرید یا ترکیبی

این نوع از لنزطبی ترکیبی از دو لنز نرم و سخت است. برای راحتی مصرف کننده هر دونوع بافت در آن بکار برده شده است وبا تجویز پزشک متخصص می توان از آن استفاده کرد.

مزایای لنز طبی

  • پنهان ماندن ضعف بینایی از دید سایرین.
  • افزایش قدرت و میدان دید بیشتر
  • قابل استفاده در هنگام ورزش و دیگر فعالیت ها
  • بخار نگرفتن در هوای سرد
  • قرار گیری کامل روی چشم و داشتن دیدی بدون مانع

معایب استفاده از لنز طبی

  • استفاده طولانی از لنز سبب تحریک چشم و نازکی قرنیه می شود.
  • فاصله کم لنز با قرنیه سبب کاهش بینایی، خراش قرنیه وکدورت چشم می شود.
  • لنزها نیازمند مراقبت روزانه هستند برای افرادی که علاقه ای به پاک سازی ندارند توصیه نمی شود چون باعث عفونت و التهاب چشم می شود.
  • برای برخی از افراد گذاشتن و برداشتن لنز عملی دشوار است.
  • برخی از افراد نسبت به محلول آلژی دارند دچار خشکی چشم می شوند.

بهترین مارک برای لنز طبی

در ادامه مطلب به معرفی برخی از مارک های معروف لنز طبی می پردازیم.

  • ایراپتیکس Air optix ؛ محصولی از شرکت سیباویژن و ساخت آمریکا است. این لنزها جزء بهترین و با کیفیت ترین های نمونه های طبی موجود در بازار است.
  • پیورویژن؛ اولین لنز با ماده تشکیل دهنده Aer Gel  است که باعت قدرت بینایی فوق العاده ، سلامتی و راحتی  زیاد چشم می شود.
  • مورنینینگ؛ محصولی از شرکت اینتروجو و ساخت کره جنوبی است.
  • لنز آرین؛ ساخت کشورچین ولی از بهترین مواد تشکیل شده است و انواع لنز طبی و رنگی آن در بازار موجود می باشد.
  • دهب؛ ساخت کره جنوبی است و جزء با کیفیت ترین لنزهای موجود در بازار است.
  • سولکو؛ ساخت ایتالیا است و به شکل دوره استفاده  سالانه در دسترس قرار می گیرد.
  • ماکسیما؛ ساخت انگلستان است و با داشتن لبه های نرم و ضخامت کم باعث راحتی مصرف کننده می شود. جزء قدیمی ترین برند های لنز طبی در ایران است.
  • بلا؛ جزء باکیفیت ترین لنز ها است.