قدیمی‌ترین پرچم‌های جهان متعلق به چه کشورهایی است؟

  • انتشار: ۱۰ جدی ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 102510

هویت هر کشور و مردم آن در پرچم شان هویداست. رنگ های به کار رفته در پرچم هر یک از کشورهای جهان از ویژگی های اجتماعی، طبیعی و تاریخ کهن آن کشور گرفته شده است.

اگرچه تحقیق در مورد تاریخچه پرچم کشورها کار آسانی نیست چون یک پیشینه محکمی در این مورد وجود ندارد، اما مراجعه به برخی داستان ها و روایت ها می تواند در این زمینه کمک رسان باشد.

قدیمی ترین پرچم ها متعلق به کدام کشورهاست؟
قدیمی ترین پرچم ها متعلق به کدام کشورهاست؟

مساله دیگر اینکه پرچم بسیاری از کشورها سوای از قدمت و تاریخچه کهنش در ادوار تاریخی و به دلیل تغییر حکومت ها و نظام سیاسی دچار تغییر شده اند و پرچم های کمی هستند که همان شکل اولیه خود را حفظ کرده باشند.

برای آشنایی با قدیمی ترین پرچم های جهان با ما در خواندن این مطلب همراه شوید:

کشورهایی با قدیمی ترین پرچم ها

این درست که امروز هر ملتی پرچم خاص خود را دارد اما پرچم چیزی ست که از زمان های بسیار دور وجود داشته است.

در جنگ های گذشته پرچم ها را جایی نصب می کردند که فرمانده وجود داشت. به طور مثال پرچم یونان باستان فقط یک حرف الفبا یا یک قبضه سلام بود که بر بالای یک تیرک نصب شده حمل می گردید.

اولین پرچم، ساخت رومیان

رومیان اولین کسانی بودند که از پارچه برای خود پرچم درست کردند. آنها بر روی یک میله پارچه ای مربعی شکل را چسپانده بودند و از عرض آن را بر فراز نیزه ای قرار می دادند.

قدیمی ترین پرچم های ملی هم به کشورهای دانمارک و سوئیس تعلق دارد. دانمارک در سال ۱۲۱۹ و سوئیس در سال ۱۳۳۹ میلادی صاحب پرچم ملی شدند.

در کنار این دو کشور، کشورهای دیگری مانند اتریش، لتونی، آلبانی، سوئد، هلند، ژاپن، روسیه و اسپانیا نیز صاحب پرچم های ملی با قدمت تاریخی بالا می باشد.

پرچم ملی دانمارک

پرچم ملی دانمارک اگرچه در سال ۱۶۲۵ به رسمیت شناخته شد اما تاریخ آن به ۱۲۱۹ یا حتی قبل تر از آن باز می گردد.

نام رسمی این  کشور دنبروگ می باشد و پرچم آن با رنگ های اصلی قرمز و صلیب سفید از بدو تاسیس تاکنون تغییرات زیادی نداشته است.

برخلاف ادعای برخی از کشورهای جهان که پرچم خود را قدیمی ترین پرچم می دانند باید گفت که پرچم دانمارک براساس شواهد موجود از سایر کشورها قدیمی تر است.

در کتاب گینس پرچم دانمارک ثبت شده است. گفته می شود دانمارکی ها در جنگ با استونی این پرچم را به اهتزاز درآوردند. انتخاب این پرچم به سال های ۱۳۴۰ تا ۱۳۷۰ در دانمارک بر می گردد.

اتریش

یکی دیگر از کشورهای دارای پرچم ملی قدیمی اتریش می باشد. این کشور برای اولین بار در اواخر قرن نوزدهم از پرچم خود استفاده کردند اما در سال ۱۲۳۰ استفاده از پرچم رسمی شد.

می توان گفت پرچم اتریش در سال ۱۹۱۸ به رسمیت شناخته شد. این پرچم نام رسمی ندارد و دارای رنگ های قرمز با نوار سفید می باشد.

پرچم اتریش با رنگ های قرمز و سفید در سال ۱۱۰۵ میلادی به  عنوان نشان سلسله بابنبرگ استفاده شد اما به طور رسمی در سال ۱۲۳۰ به اهتزاز درآمد.

دوک لئوپولد پنجم پس از پیروزی بر آکر در سال ۱۱۸۹ تا ۱۱۹۱ این پرچم را درست کرد. این داستان ممکن است خیلی موثق نباشد اما حاکمان این کشور از قرن سیزدهم به بعد از این پرچم استفاده کرده اند.

قدیمی ترین پرچم ها متعلق به کدام کشورهاست؟
قدیمی ترین پرچم ها متعلق به کدام کشورهاست؟

لتونی

از دیگر کشورهای با پرچم ملی کهن باید به لتونی اشاره کرد. پرچم لتونی برای اولین بار در سال ۱۲۷۹ مورد استفاده قرار گرفت.

این پرچم در سال های ۱۹۱۸ و ۱۹۹۰ به رسمیت شناخته شد. پرچم لتونی دارای رنگ های قرمز با نوار سفید می باشد و نام رسمی ندارد.

اگرچه همانند دیگرکشورهای جهان نمی توان به طور دقیق به تاریخ پرچم لتونی نیز اشاره کرد اما شواهدی وجود دارد که می گوید این پرچم در قرن سیزدهم وجود داشته اشت.

این پرچم در جنگی که بین اقوام لتونی باستان درگرفت استفاده شد. این جنگ در سسیس به قوع پیوست.

این پرچم سرخ و سفید برای بار اول در سال ۱۹۱۸ به رسمیت شناخته شد و تا سال ۱۹۴۰ و اشغال شوروی توسط لتونی به کار رفت. در سال ۱۹۹۰ که لتونی استقلال خود را به دست آورد همین پرچم مورد استفاده قرار گرفت.

آلبانی

رنگ های به کار رفته در پرچم آلبانی کمی متفاوت تر از دیگر کشورهاست. در قرون وسطی خاندان های سلطنتی در آلبانی از یک عقاب سیاه دو سر که بر زمینه قرمز قرار گرفته بود استفاده می کردند.

عقاب دو سر از امپراطوری بیزانس الهام گرفته شده بود. در جنگ هایی که ملی گرایان آلبانی انجام می دادند از این پرچم برای استقلال کشورشان استفاده می کردند.

در سال ۱۹۱۲ پرچم سرخ با یک عقاب دو سر به طور رسمی به رسمیت شناخته شد. نام رسمی لاموری کمیتار می باشد.  

براساس شواهد موجود برای اولین بار در ۱۴۴۳ مردم آلبانی از پرچم استفاده کردند.

 سوئیس

پرچم سوئیس در دو کشور سوئیس و واتیکان مورد استفاده قرار می گیرد. این پرچم در اصل مربعی شکل است اما در کشتی ها، قایق ها و دیگر بخش های غیردولتی به صورت مستطیل نشان داه می شود.

به گفته مورخان این پرچم برای اولین بار در دهه ۱۴۷۰ مورد استفاده واقع شد.

سوئد

 سوئد نیز همانند بسیاری از کشورهای دیگر تاریخ دقیقی برای شکل گیری پرچم خود ندارد اما داستان های متفاوتی در مورد شکل گیری آن وجود دارد.

با استناد به برخی متون تاریخی می توان گفت که دربار سلطنتی سوئد در سال ۱۴۴۲ از این پرچم استفاده کرد.

این پرچم در ابتدا آبی و سفید بود اما به مرور زمان تغییر رنگ داد. صلیب زرد در سال ۱۵۶۲ به این پرچم اضافه شد.

به طور کلی می توان گفت در س ال ۱۵۶۲ برای اولین بار پرچم در کشور سوئد استفاده شد اما در سال ۱۹۰۶ به رسمیت شناخته شد. رنگ های اصلی پرچم آبی است اما صلیب موجود در آن رنگ زرد دارد.

به هر صورت اینک که با تاریخ پیدایش پرچم برخی از کشورها آشنا شدید به خوبی می دانید که برخی کشورها از همان ابتدا برای خود یک پرچم ملی داشتند تا هویت خود را به دیگران نشان دهند.

برخی از این پرچم ها هنوز رنگ خود را حفظ کرده اند اما برخی دیگر با تغییراتی همراه بوده است.