طالبان: فقر و بی‌کاری میراث حکومت پیشین افغانستان است

  • انتشار: ۱۵ حوت ۱۴۰۲
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 174258

مولوی عبدالکبیر، معاون ریاست‌الوزرای طالبان می‌گوید که فقر و بی‌کاری میراث حکومت پیشین افغانستان است و این گروه توان حل این مشکلات شهروندان را ندارد.

ارگ طالبان دوشنبه‌شب، ۱۴ حوت در بیانیه‌ای نگاشته است که مولوی عبدالکبیر این اظهارات را در دیدار با های‌کیونگ جون، رییس بخش آسیایی کمشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان بیان کرده است.

به گفته وی، از بین بردن فقر و گرسنه‌گی در کشور به زمان و امکانات بیشتر نیاز دارد.

این مقام طالبان خواستار کمک‌های جهان به مردم شد.

معاون رییس‌الوزرای طالبان با اشاره به فرار شهروندان کشور به ایران و پاکستان افزود که نهادهای بین‌المللی با نشر گزارش‌های «نادرست» از وضعیت افغانستان زیر سلطه این گروه، سبب تشویق مردم به مهاجرت غیرقانونی شده‌اند.

مولوی عبدالکبیر تاکید کرد که پناه‌جویان افغانستانی از ایران و پاکستان به‌گونه اجباری اخراج شده‌اند.

با این حال، خانم جون در این دیدار خاطرنشان کرد که بازگشت کننده‌گان افغانستانی از ایران و پاکستان با شرایط دشواری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وی افزود: «بازگشت کننده‌گان با فقر و بی‌کاری روبه‌رو هستند، خشک‌سالی و سایر رویدادهای طبیعی نیز زنده‌گی آنان را تهدید می‌کند.»

این مقام سازمان ملل خواستار همکاری طالبان و نهادهای بین‌المللی در زمینه کاریابی و رفع نیازهای آموزشی، صحی و سرپناه به بازگشت کننده‌گان شد.

گفتنی است که در جریان سال جاری صدها هزار پناه‌جوی افغانستانی از ایران و پاکستان اخراج شده‌اند و در حال حاضر بدون داشتن سرپناه و امکانات زنده‌گی می‌کنند.

این در حالی است که اوایل ماه جاری آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد گفت که این سازمان توانسته است تنها سه درصد از بودجه مورد نیاز برای رسیده‌گی به بحران بشری در افغانستان را دریافت کند.

بربنیاد اطلاعات‌ نهادهای بین‌المللی، حدود نیمی از جمعیت افغانستان در سال جاری میلادی به کمک‌های بشری نیاز دارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟