طالبان در قامت یک الگو

  • انتشار: ۲۶ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 142757

در حالیکه گروه طالبان می کوشند وانمود کنند که در حال کنترل تحریک طالبان پاکستان هستند و رسانه ها از استقرار تعدادی از جنگجویان آن گروه در تخار افغانستان خبر داده اند، تحریک طالبان پاکستان، فرمانداران خود برای ایالت پنجاب پاکستان را معرفی کردند..

تحریک طالبان پاکستان، در اعلامیه خود، ایالت پنجاب در شرق پاکستان را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده و برای هریک، فرمانداری‌ مستقل معرفی کرده اند.

این اقدام تحریک طالبان پاکستان نشان می‌دهد که آنها نه تنها قصد عقب نشینی از مواضع خود و منتقل شدن به افغانستان را ندارند، بلکه با پیروی از استراتژی های پیشین طالبان افغانستان، عملا در حال شکل دادن به یک حکومت موازی در پاکستان بوده و مدعی حاکمیت بر سرتاسر پاکستان هستند.

تسلط دو ساله طالبان بر افغانستان و البته حمایت های پیدا و پنهان این گروه از متحدین خود در پاکستان، این اعتماد به نفس را در میان جنگجویان تحریک طالبان پاکستان ایجاد کرده که آنها نیز می‌توانند کار مشابهی را در پاکستان انجام دهند.

این اعتماد به نفس، بعید است که منحصر به دوستان طالبان در پاکستان باقی بماند.

همفکران طالبان در آسیای میانه و ایران نیز چنانچه فرصت عرض اندام پیدا کنند، راه مشابهی را خواهند پیمود و به نظر می‌رسد که خود طالبان نیز علاقمند هستند چنین اعتماد به نفسی را به آنها تزریق کنند.

ملا یعقوب در مصاحبه مفصل خود با شبکه تلویزیونی طلوع که روز گذشته منتشر شد، تصریحا بیان کرد که درگیری مرزی با ایران، یک سوءتفاهم و بر اثر ندانم کاری نیروهای مرزی طرفین نبوده و بلکه با دستور مقامات طالبان از کابل انجام شده است.
او گفت که پس از چهار روز حمله نیروهای ایرانی به افغانستان، دستور حمله متقابل داده است.
این سخنان ملایعقوب به این معناست که طالبان آماده هرگونه مواجهه ای با ایران هستند و در صورت لزوم، ممکن است از عوامل مرتبط با خود در داخل ایران نیز برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند.

اتفاقاتی که طی یکماه گذشته روی داده، نشان می‌دهد که باتلاق طالبان، رفته رفته آماده بلعیدن همسایگان شده است.

اگر تحریک طالبان پاکستان بتوانند همچون دو سال گذشته، روند قدرتمند تر شدن خود را تداوم بدهد و بر جغرافیای تحت سلطه خود بیفزاید، ممکن است بلوچ‌های ایران و گروههای افراطی آسیای میانه هم به فکر پیمودن چنین مسیری بیفتند.

حمایت از طالبان توسط کشورهای منطقه، یک اشتباه فوق العاده بزرگ و مهم بود و از یک مار کوچک، یک افعی بزرگ ساخت. اشتباهی که جبران ان، هزینه زیادی بر مردم افغانستان و کل منطقه تحمیل خواهد کرد.

سید احمد موسوی مبلغ

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟