طالبان برای اشتراک در سومین نشست دوحه ۶ شرط گذاشتند

  • انتشار: ۶ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 182328

منابع از گروه طالبان می‌گوید که مقام‌های حکومت این گروه در دیدار با هیأت سازمان ملل متحد و قطر در کابل درباره سومین نشست دوحه گفتگو کرده‌اند. هرچند که سازمان ملل و قطر از طالبان برای شرکت در این نشست دعوت کرده‌اند؛ اما این گروه شش شرط را برای اشترک در این نشست گذاشته است.

منابع از طالبان روز شنبه، ۵ جوزا به رسانه‌ها گفتند که واگذاری کرسی افغانستان به طالبان در سازمان ملل، انصراف سازمان ملل از تعیین نماینده ویژه در امور افغانستان و مشورت با طالبان درباره دستور کار نشست با این گروه از شرایطی است که مقام‌های طالبان با هیأت‌های سازمان ملل و قطر مطرح کرده‌اند.

همچنین منابع آگاه می‌گویند که طالبان به شدت با شرکت نمایندگان جامعه مدنی و سیاسی افغانستان در نشست سوم دوحه مخالف است.

این گروه همچنین به هیأت‌های سازمان ملل و قطر در کابل گفته‌اند که موضوعات آموزش دختران و کار زنان و همچنین بحث تشکیل حکومت فراگیر نباید در دستور کار سومین نشست دوحه قرار گیرد. طالبان به این هیأت‌ها گفتند که این‌ها مسایل داخلی افغانستان است و این گروه تلاش می‌کند تا «زمینه مناسبی برای حل آن فراهم کند».

این منابع افزودند که طالبان به این هیأت‌ها گفته که این گروه در صورت در این نشست شرکت می‌کند که آن در مورد امنیت افغانستان، نابودی مواد مخدر و مبارزه با گروه‌های مسلح به ویژه داعش گفتگو شود.

از سویی هم هیأت سازمان ملل در کابل در گفتگو با مقام‌های طالبان گفته است که در سومین نشست دوحه، بحث آموزش دختران، کار زنان، تشکیل حکومت فراگیر و بحث نقض حقوق بشر در زندان‌های طالبان، قطع رابطه این گروه با القاعده و در نهایت مساله تعامل جامعه جهانی با این گروه بحث خواهد شد.

طالبان می‌گویند که منتظر پذیرش شرایط ارایه‌شده خود از سوی سازمان ملل و قطر اند تا در نهایت درباره شرکت در این نشست تصمیم بگیرند.

سومین نشست دوحه به میزبانی سازمان ملل به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای (۱۰ و ۱۱ سرطان) با حضور نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان برگزار می‌شود. سازمان ملل متحد هدف از این نشست را «افزایش تعامل جامعه بین‌المللی با افغانستان به صورت هماهنگ و منظم» ذکر کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟