طالبان برای ادامه تحصیل افرادشان سهولت هایی ایجاد کردند

  • انتشار: ۳ دلو ۱۴۰۲
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 169857

رئیس اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی طالبان گفته افراد این گروه که سند صنف ۹ یا معادل آن را دارند می توانند دوره های آموزش یک و نیم ساله را بگذرانند و سند ۱۲ را به دست بیاورند سپس از طریق امتحان کانکور به دانشگاه‌ها راه یابند.

غلام حیدر شهامت، رئیس اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی طالبان روز سه‌شنبه (سوم دلو) در نشست خبری گفت این اداره برای ارتقای سطح دانش افراد طالبان دوره‌های آموزش یک و نیم ساله می‌گذارد.

این مقام طالبان جزئیات این برنامه را ارائه کرد و گفت که برای طالبانی که قصد ادامه تحصیل دارند،‌ آموزش‌های یک و نیم ساله برای دوره‌های لیسه و انستیتوت تهیه شده است.

به گفته آقای شهامت طالبانی که سند صنف ۹ یا معادل آن را را داشته باشند، می‌توانند در این برنامه شرکت کنند و بعد از فراغت، سند صنف ۱۲ را به‌دست بیاورند.

او افزود طالبانی که سند صنف ۱۲ یا معادل آن را دارند، می‌توانند صنف ۱۳ و ۱۴ را «با نصاب خاصی» که برای آنها تهیه شده، بخوانند. این دوره مربوط به انستیتوت می‌شود.

رئیس اداره تعلیمات مسلکی طالبان در این نشست گفت که طالبانی که فارغ ۱۲ می‌شوند می‌توانند برای مراحل بالاتر یعنی دوره انستیتوت و طالبانی که از صنف ۱۴ فارغ می‌شوند، می‌توانند درس شان را «در همان رشته» در دانشگاه ادامه بدهند.

او درباره نصاب درسی این دوره یک و نیم ساله گفت که سقافت اسلامی و اصول مدیریت در این دوره آموزش داده می‌شود.

آقای شهامت افزود که برای جلوگیری از تداخل زمان درس و کار، این دوره‌ها قبل یا بعد از وقت اداری برگزار می‌شود

این در حالی است که چندی پیش طالبان از تغییر نصاب درسی خبر داده و گفته بودند که دروسی که با «شریعت و فرهنگ افغانستان» مطابقت نداشت، از نصاب درسی مکاتب حذف شده است.

تغییر نصاب تعلیمی متناسب با ایدیولوژی طالبان از مواردی است که نگرانی جهانی را نیز برانگیخته است. چندی پیش مجله فارن پالیسی در گزارشی نظام آموزشی تحت کنترل طالبان را «ارتش جدید طالبان» خواند.

این نشریه نوشت که طالبان مکاتب سراسر افغانستان را به صورت غیرمستقیم به مدارس دینی آموزش قرآن تبدیل کرده است. طبق این گزارش، این مکاتب دانشمند تربیت نمی‌کنند، بلکه «بمب‌افکن» تولید خواهند کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟