شورای علمای شیعه افغانستان: طالبان محدودیت‌ها بر مراسم عزاداری را لغو کند

  • انتشار: ۳۱ سرطان ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 1دین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 146829

شورای علمای شیعه افغانستان در نشست خبریِ در کابل، از حکومت طالبان خواست که تمامی محدودیت‌های وضع‌شده بر مراسم محرم را لغو کند.

آیت الله صالحی، رییش شورای علمای شیعه افغانستان گفت که خواست مردم رفع تمام محدودیت‌ها است و نباید از نصب پرچم‌های عزاداری جلوگیری شود.

آقای صالحی گفت که امام حسین (ع) محور وحدت است.

سید حسین عالمی بلخی، عضو شورای علمای شیعه نیز گفت که امروز جلسه‌ی بزرگی از علمای تشیع درباره محرم برگزار شد و براساس خواست مردم، تمام علمای اهل تشیع از طالبان می‌خواهند که محدودیت‌ها بر برگزاری مراسم محرم را رفع کند.

در روزهای اخیر طالبان پرچم‌های محرم را از دکان‌ها، خانه‌ها و حتی مساجد در برخی از محلات شیعه‌نشین کابل برداشته‌اند.

در همین حال امروز محمد قاسم خالد، والی طالبان در کابل با معاون فرماندهی امنیت پایتخت در ایام محرم از چند حسینیه اهل تشیع در کابل بازدید کرده و در مورد تامین امنیت به آنها اطمینان داده است.

در دشت برچی که از عمده‌ترین مناطق شیعه‌نشین کابل است، کارمندان وزارت امر به معروف ‌‌و‌ نهی از منکر طالبان در منطقه «حمام جنرال حیدر» پرچم‌های عزاداری شیعیان را جمع کردند و نقل شده که گفته‌اند به جز از مساجد اجازه نیست جای دیگری پرچم افراشته کنید.

یک هفته پیش ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در اعلامیه‌ای گفت «آزادی» هموطنان اهل تشیع در مراسم محرم پابرجاست.

مجاهد اعمال محدودیت‌ها را به امنیت مرتبط دانسته و گفت که در این زمینه نظر علمای اهل تشیع هم گرفته شده است.

او گفت: «البته بخاطر تامین امنیت و گرفتن تدابیر احتیاطی بیشتر، گردهمایی‌های بزرگ و یا رفت‌وآمد گروهی، محدود شده که برای این کار نظر علمای اهل تشیع هم گرفته شده و در مطابقت به خواست‌های آنان اقدامات صورت گرفته است.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟