شرم آورترین لحظه تاریخ امریکا در خروج از افغانستان رقم خورد

  • انتشار: ۹ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 185923

نخستین مناظره جو بایدن و دونالد ترامپ؛ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا، شامگاه پنج‌شنبه، ۷ سرطان به میزبانی شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان برگزار شد. ترامپ در این مناظره بار دیگر خروج نیروهای امریکایی به دستور بایدن از افغانستان را شرم‌آور خواند.

رییس جمهور سابق امریکا از رویکرد بایدن در قبال افغانستان به شدت انتقاد کرده و گفت که خروج وی از این کشور، شرم آورترین لحظه در تاریخ امریکا بوده‌است.

او گفت: «هیچ جنرالی برای شرم آورترین لحظه تاریخ ما در افغانستان، اخراج نشد. جایی که میلیاردها دالر مهمات را جا گذاشتیم. ما ۱۳ نظامی خوب را از دست دادیم. ۳۸ سرباز زخمی شدند. ما مردم را هم ترک کردیم. ما اتباع امریکایی را آنجا رها کردیم».

دونالد ترامپ با اشاره به جنگ اوکراین نیز گفت که بی‌کفایتی و ضعف دولت بایدن در نحوه خروج از افغانستان، پوتین را برای حمله به اوکراین مصمم کرد.

او افزود که در صورت انتخاب مجدد، به جنگ در اوکراین پایان خواهد داد ولی هیچ‌گونه جزئیاتی برای این امر ارائه نکرد.

در مقابل جو بایدن؛ رییس جمهور فعلی امریکا در این مناظره در واکنش به سخنان ترامپ گفت «هرگز این قدر یاوه» نشنیده بود.

او مدعی شد که دولتش بیش از صدهزار امریکایی و افراد دیگر را در طول ماموریت تخلیه هوایی از افغانستان خارج کرده‌است.

اقتصاد امریکا و مسئله مهاجرت

دونالد ترامپ در این مناظره گفت که امریکا در دوران وی بهترین وضعیت اقتصادی را تجربه کرده است ولی با روی کار آمدن دولت بایدن، اقتصاد و تورم به بدترین وضع خود رسیده است.

بایدن با رد این موضع رقیب خود، گفت که اقتصاد ترامپ به ثروتمندان پاداش داد. وی همچنین گفت که در دوره ترامپ، اقتصاد امریکا در حال سقوط آزاد بود.

جو بایدن در خصوص مسأله مهاجرت و در پاسخ به این پرسش که چرا رأی‌دهندگان باید در مورد بحران مرزی به وی اعتماد کنند، گفت که دولت او برای دستیابی به یک توافق مرزی دو حزبی با کنگره بسیار سخت کار کرده و اقدام‌های ترامپ در مورد مهاجرت در دوران ریاست جمهوری خود را مورد انتقاد قرار داد.

وی ادامه داد: «زمانی که ترامپ رییس‌جمهوری بود، نوزادان را از مادرانشان جدا می کرد، آنها را در قفس می گذاشت و مطمئن می‌شد که خانواده‌ها از هم جدا شده‌اند. این راه درستی نیست».

بایدن در ادامه از عملکرد دولت خود در قبال مهاجران غیرقانونی دفاع کرد و گفت که از زمان صدور فرمان اجرایی وی مبنی بر تعلیق پناهندگی، میزان بازداشت‌ها به دلیل مهاجرت غیرقانونی کاهش ۴۰ درصدی داشته است.

جنگ غزه

مسئله فلسطین و اسرائیل و جنگ غزه یکی دیگر از موضوعات این مناظره بود.

دونالد ترامپ از پاسخ به این سوال که آیا از تشکیل کشور مستقل فلسطینی حمایت می‌کند، طفره رفت و گفت که «باید ببینم».

وی همچنین هنگامی که جو بایدن گفت او اسرائیل را نجات داده است، سر خود را به نشانه مخالفت با این گفته بایدن تکان داد.

بایدن ۸۱ ساله و ترامپ ۷۸ ساله مسن‌ترین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در تاریخ این کشور هستند. رقابت این دو در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ به تنش‌های شدید در امریکا انجامید به طوری که حامیان ترامپ که شکست او در انتخابات را نمی‌پدیرفتند حمله‌ای را به کنگره ایالات متحده انجام دادند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟