سوخت های سازگار با محیط زیست کدامند؟

  • انتشار: ۲۹ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 181265

در صورتی که همه در مصرف انرژی صرفه جویی کنند، نیاز دنیا به انرژی کاهش پیدا میکند. انرژی های تجدید پذیر انرژی های مفیدی هستند که از منابع طبیعی حاصل می‌شوند و سوخت های سازگار با محیط زیست را تولید می‌کنند.

سوخت چیست؟

ماده ای است که بر اثر تغییراتی که عمدتا شیمیایی هستند انرژی مفید تولید می‌کنند و می‌تواند به انرژی مکانیکی تبدیل شود.

منابع انرژی قابل تجدید برای اینکه سوخت های معمولی را جایگزین کنند در چند مورد به کار می‌روند؛ سرد و گرم شدن آب و هوا، خدمات انرژی کشاورزی، تولید الکتریسته و انرژی هیدروالکتریک.

انرژی تجدید پذیر یا سوخت های سازگار با محیط زیست:

منابع انرژی سازگار با محیط زیست و دوست دار آن بسیار زیاد هستند. تمام این منابع قابل تجدید می‌باشند و یه پایان نمی‌رسند. آنها منابعی از انرژی را تولید می‌کنند که بسیار پاک است و در کاهش تأثیرات ناشی از آلودگی نقش مؤثری دارند.

استفاده از این منابع قابل تجدید، مانع آلودگی هوا و یا منتشر شدن گازهای گلخانه ای می‌شود و از تأثیرات کربن می‌کاهد.

در ادامه تعدادی از انرژی های قابل تجدید و سازگار با محیط زیست را معرفی می‌کنیم.

انرژی خورشیدی:

گرمای خورشید و نور آن تبدیل به الکتریسیته می‌شود. این منبع از منابع مفید طبیعی پیشرفت سریعی دارد. این انرژی با گرفتن، تبدیل کردن و انتشار نیروی خورشید تحت عنوان سامانه های فعال و غیر فعال یاد می‌شوند.

دستگاه های خورشیدی که از آنها به عنوان دستگاه های غیر فعال یاد می‌شوند ذخیرۀ حرارتی، انتخاب مصالح با خاصیت انتشار نور، تغییر جهت سازه به سمت خورشید و طراحی موقعیت هایی برای گردش هوا هستند.

انرژی خورشیدی اگر روزانه توسط ابرها و ساختمان و دیگر موانع مسدود نشود، می‌توان آن را به خوبی دریافت کرد. این انرژی برای تولید نیری وسایل کوچک و متوسط کارایی دارد.

سوخت های سازگار با محیط زیست

دو نوع تکنولوژی خورشیدی وجود دارد. اولی تکنولوژی فتوولتائیک خورشیدی که طی آن از سلول برای تبدیل نور مستقیم خورشید به الکتریسته کمک می‌گیرند.

دوم، پنل های خورشیدی که توسط آن هوای ساختمان تهویه می شود و یا آب را گرم می‌کند.

انرژی موج:

این انرژی به نوعی انرژی را از سطح اقیانوس برای کارهایی چون نمک زدایی آب، پمپاژ آب و تولید انرژی منتقل می کند. کنترل این منبع از انرژی های قابل تجدید به خاطر اینکه نمی‌توان مسیر موج را پیش بینی کرد کار بسیار دشواری است.

بیشتر دستگاه های انرژی موج با حرکت های موج که به سمت بالا و پایین است و یا حرکت مارگونۀ آن تولید انرژی می کنند.

نیروی موج برای همه جا نمی‌تواند یک انرژی و سوخت سازگار با محیط زیست فراهم کند، برای موقعیتی شبیه یک جزیره خوب است. این انرژی پاک است و بسیار فراوان.

سوخت های سازگار با محیط زیست

از مشکلاتی که این نوع انرژی دارد این است که فقط در مناطق محلی و کوچک می‌توان آن را اجرا کرد. هزینه های نصب و همچینن حفظ تأسیسات آن بسیار بالا است. برخی از گروه های محیطی نیز استفاده از این انرژی را نمی‌پسندند.

انرژی باد:

تفاوت دما در سطح زمین باعث حرکت جو می‌شود. نیروی باد را به وسیلۀ توربین های بادی می‌توان به انرژی الکتریسیته و مکانیکی تبدیل کرد.

زمانی که باد سرعت می‌گیرد، خروجی انرژی نیز به بالاترین حد خود می‌رسد. استفاده از این انرژی در جاهایی مناسب است که بادهای دائمی دارد و قوت باد هم زیاد است مناطقی مانند اطراف دریا و ارتفاعات.

سرعت باد به طور متوسط در مناطق اطراف دریا بیشتر از مناطق کویری و دشت است. پس بادهای مناطق ساحلی نقش مهمی در تولید این انرژی دارند.

سوخت های سازگار با محیط زیست

در روزگاران قدیم از این انرژی برای راندن کشتی های دارای بادبان، همچنین آسیاب کردن غلات و پمپاژ آب استفاده می‌شد. اما امروزه بیشتر در تولید الکتریسیته اهمیت دارد. نیروی باد، یکی از منابع مؤثر انرژی در جوامع به شمار می‌رود.

این منبع از انرژی که یک انرژی مفید و سازگار با محیط زیست است.  به دلیل اینکه آلاینده های هوا در آن وجود ندارد یک منبع خوب برای محیط و سلامتی ما می‌باشد.

توربین های بادی سر و صدای زیادی دارند، به واسطۀ آنها امکان به خطر انداختن زندگی پرندگان وحشی نیز وجود دارد. بنا بر بعضی از این دلایل افراد محلی خیلی تمایلی به ایجاد چنین نیروگاه هایی ندارند و تأثیر آن را بر محیط نامناسب قلمداد می‌کنند.

اما به طور کلی از سوخت های سازگار با محیط زیست و انرژی های قابل تجدید به شمار می‌رود و از آن برای تولید الکتریسیته استفاده می‌شود.

سلول‌های سوختی هیدروژنی:

از دیگر منابع قابل تجدید و سوخت های سازگار با محیط زیست می‌توان سلول های سوختی هیدروژنی را نام برد. این سلول ها مانند دیگر انرژی ها قابل تجدید نیستند اما کاملاً در دسترس قرار دارند و هنگام استفاده هیچ گونه آلودگی تولید نمی‌کنند.

هیدروژن فقط با آب قابل سوختن است. این سوخت پاک است، یعنی باعث کاهش آلودگی شهرها تا حد قابل توجهی می‌شود.

از طرفی هیدروژن در سلول های سوختی که به باطری شباهت دارند نیز به کار می‌رود تا بتواند انرژی را برای یک موتور الکتریکی فراهم آورد. در این حالت، تولید هیدروژن بسته به صرف انرژی زیادی است.

البته استفاده از انرژی هیدروالکتریک مشکلاتی هم دارد. ابتدا اینکه ژنراتورهای آبی برای اینکه بتوانند سدها را پر کنند و آب جاری را تأمین کنند نیازمند باران هستند.

دوم اینکه برای جلوگیری از تأثیرات منفی بر روی حیات وحش باید بر روی روخانه ها سد زده شود. که هزینه های آن بسیار بالا و سود دهی آن بسیار کم می‌باشد.

این فهرست بخشی از منابع انرژی های قابل تجدید و سوخت های سازگار با محیط زیست بودند که هر کسی که علاقه‌مند به محیط زیست است و افرادی که در تولید الکتریسته سهیم هستند باید با آنها آشنایی داشته باشند.

این انرژی ها پاک هستند و بسیار مؤثر برای مردم. و نباید در استفاده از آنها هیچ نگرانی به خود راه داد. در واقع استفاده از سوخت های سازگار با محیط زیست فواید زیاد و مضرات کمی دارند.

نیاز به انرژی در حال افزایش است، امید است که معایب این گونه منابع رفع و یا به حداقل برسد تا بتوان آنها را به راحتی و بدون نگرانی از مشکلات وارد چرخۀ سوخت مصرفی کنیم.