سرنوشت ده‌ها هزار افغانستانی در گرو انتخابات امریکا

  • انتشار: ۱ عقرب ۱۴۰۳
  • سرویس: اخبار مهاجرینتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 199323

همزمان با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری امریکا، کارشناسان می‌گویند که سرنوشت بیش از ۷۰ هزار مهاجر افغانستانی به انتخابات آتی امریکا گره خورده است.

برخی از کارشناسان از گره خوردن سرنوشت ده‌ها هزار افغانستانی به انتخابات ریاست جمهوری امریکا خبر داده و می‌گویند که سرنوشت بیش از ۷۰ هزار مهاجر افغانستانی به انتخابات آتی امریکا گره خورده است.

پس از خروج امریکا از افغانستان، هزاران پناهجوی افغانستانی به‌طور موقت به امریکا رفتند و هنوز در وضعیت حقوقی موقت به سر می‌برند.

با بازگشت طالبان به قدرت و اعمال سیاست‌های افراطی، امید بسیاری از مهاجرین برای بازگشت به وطن به یأس تبدیل شده است.

در پی سقوط کابل هزاران افغانستانی به میدان هوایی هجوم بردند تا از انتقام‌گیری طالبان در امان بمانند. در میان آنها، هزاران همکار نیروهای امریکایی و ناتو نیز حضور داشتند.

ایالات متحده نزدیک به ۱۲۴ هزار نفر را از افغانستان خارج کرد. دولت بایدن در ۲۹ اگست ۲۰۲۱ اعلام کرد که افغانستانی هایی که به امریکا منتقل شده‌اند، می‌توانند به‌طور قانونی، اما موقت، در این کشور بمانند.

بر اساس گزارش‌ها، دست‌کم ۷۰ هزار نفر از این افراد تحت برنامه “پارول بشردوستانه” در امریکا زندگی می‌کنند و همچنان در وضعیت حقوقی نامشخصی قرار دارند.

کنشگران حقوق مهاجرین معتقدند که انتخابات آتی امریکا احتمالا در تعیین سرنوشت حقوقی این افغانستانی ها نقش تعیین‌کننده خواهد داشت و ممکن است این انتخابات به روشن شدن وضعیت اقامت آنها منجر شود.

ایالات متحده بخش زیاد افغانستانی ها را از طریق برنامه «پارول بشردوستانه» پذیرفت؛ برنامه‌ای که برای افرادی در نظر گرفته شده است که در شرایط اضطراری شدید در خارج از ایالات متحده قرار دارند.

این برنامه باید هر دو سال یک‌بار توسط رئیس‌جمهور امریکا تمدید شود، در حالی که سیاست پذیرش پناهندگان امریکا به خارجی‌هایی که از بازگشت به وطن خود هراس دارند، اجازه اقامت دائمی می‌دهد.

این برنامه به افرادی مانند مینا بخشی، یک کوهنورد زن که به دلیل جنسیت خود آینده‌ای در رژیم طالبان نداشت، اجازه داد وارد امریکا شده و در دانشگاه تحصیل کند. همچنین به افرادی مانند قاسم رحیمی؛ روزنامه‌نگار کمک کرد تا به همراه خانواده‌اش به امنیت برسد و در شهر کانزاس سیتی، ایالت میسوری، ساکن شود.

حدود یک‌سوم از افغانستانی هایی که به ایالات متحده آمدند در کالیفرنیا، ویرجینیا و تگزاس ساکن شده‌اند و بقیه در ایالت‌های دیگر مستقر شده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟