سازمان ملل: زنان و دختران برگشت‌کننده از پاکستان به افغانستان با خطرهای متعدد روبه‌رواند

  • انتشار: ۳ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: اخبار مهاجرینتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 182127

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان (UNHCR) می‌گوید که ۸۰ درصد از مهاجران اخراج شده از پاکستان زنان و کودکان هستند.

این سازمان روز پنج‌شنبه، ۳ جوزا، با نشر گزارشی گفته است که ۱۳ درصد زنان برگشت‌کننده از پاکستان به افغانستان سرپرست خانواده ندارند.

به گفته این نهاد، حمایت از زنان و دختران همچنان یک نگرانی اساسی در میان برگشت‌کننده‌گان است، چون آنان با خطرهای متعدد روبه‌رو هستند.

در گزارش آمده است که برگشت‌کننده‌گان با یک سناریوی اقتصادی وخیم، کمبود فرصت‌های معیشتی و مشکلات روانی مواجه‌اند.

بربنیاد این گزارش، از آنجایی که خانواده‌های مهاجر به‌طور متوسط شش فرزند دارند، خطرات حمایتی برای دختران، هم در میان برگشت‌کننده‌گان و نیز در میان خانواده‌های میزبان، افزایش می‌یابد.

یافته‌های سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که زنان و دختران آسیب‌پذیرترین افراد هستند و پس از بازگشت به افغانستان تغییرات رفتاری قابل توجهی را مشاهده کرده‌اند.

براساس این گزارش، اکثر خانواده‌ها در مناطق مختلف در معرض خطرات مختلفی از جمله خشونت فزیکی، آزارواذیت، تهدید، محرومیت از خدمات، حقوق محدود، تبعیض، ازدواج زودهنگام و سوءاستفاده قرار گرفته‌اند.

در گزارش آمده است: «آسیب‌پذیری درک شده در میان زنان و دختران از ۲۷ تا ۵۰.۸ درصد بوده در حالی که مردان و پسران بین ۲۱ تا ۵۳ درصد آسیب‌پذیر بودند.»

روز گذشته ایتلاف نهادهای امدادرسان در امتداد خط دیورند اعلام کرد که از ۱۵ سپتامبر سال گذشته تا ۱۸ مارچ سال روان حدود ۵۹۰ هزار پناه‌جوی افغانستانی به کشور برگشته‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟