سازمان ملل از افزایش ازدواج‌های زیر سن دختران هشدار داد

  • انتشار: ۵ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 182280

دفتر بخش زنان سازمان ملل متحد در افغانستان هشدار می‌دهد که در صورت ادامه ممنوعیت دختران از آموزش توسط طالبان، ازدواج کودکان دختر در این کشور ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

این دفتر امروز شنبه، ۵ جواز در گزارشی گفته که پیش‌بینی می‌شود با تداوم ممنوعیت آموزش دختران، فرزند‌آوری زودهنگام در میان دختران نوجوان، ۴۵ درصد و مرگ‌و‌میر مادران میان زنان و دختران افغانستان ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

این بخش از دفتر سازمان ملل افغانستان را تنها کشور جهان خوانده که آموزش بالاتر از صنف ششم و دانشگاه برای دختران در آن به عنوان یک سیاست منع شده است.

بخش زنان سازمان ملل متحد گفته است که طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، بیش از ۵۰ فرمان علیه زنان صادر کرده‌اند که تا اکنون هیچ کدام آن‌ها لغو نشده است.

در گزارش این نهاد آمده است که محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها بر حقوق زنان، تأثیرات گسترده بر زندگی آنان داشته است و ۸۲ درصد از زنان وضعیت سلامت روان خود را «بد» توصیف کرده‌اند.

بخش زنان سازمان ملل متحد گفته است که زنان افغانستان از جامعه جهانی می‌خواهند که بر وضعیت افغانستان تمرکز کنند و حقوق زنان، از جمله حق آموزش، کار و مشارکت در تصمیم‌گیری‌های عمومی را بازگردانند.

بر اساس گزارش بخش زنان سازمان ملل متحد، زنان افغانستان همچنین از جامعه جهانی می‌خواهند که به‌طور مداوم از نمایندگی آن‌ها در سطح بین‌المللی اطمینان حاصل کنند؛ زیرا طالبان نمی‌تواند نماینده هیچ‌ یک از زنان افغانستان باشد.

در این گزارش آمده که زنان افغانستان از جامعه جهانی می‌خواهند که بدون لغو تمام محدودیت‌ها علیه زنان، طالبان را به رسمیت نشناسند.‌ آنان به رسمیت‌شناسی طالبان قبل از پیشرفت مملوس در مورد حقوق زنان را، بدترین سناریو برای زندگی و آینده‌ شان دانسته‌اند.

پس تسلط دوباره طالبان بر افغانستان در سال ۱۴۰۰، این گروه مکاتب دخترانه را بستند و کمی بعد دانشگاه‌ها را نیز به روی دختران بسته کردند. هرچند جامعه جهانی و سازمان‌های حقوق بشری این اقدام طالبان را نقض حقوق بشر خوانده‌اند و خواهان لغو این محدودیت‌ها شده‌اند؛ اما طالبان تا کنون از این تصمیم خود عقب نرفته‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟