روز جهانی رادیو؛ یوناما بر حق دسترسی به اطلاعات در افغانستان تاکید کرد

  • انتشار: ۲۴ دلو ۱۴۰۲
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 172134

همزمان با روز جهانی رادیو، هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) گفته تصور دنیایی بدون رادیو دشوار است.

یوناما روز سه‌شنبه، ۲۴ دلو در صفحه ایکس خود نوشته است که از «حق دسترسی به اطلاعات و آزادی بیان» در افغانستان حمایت می‌کند.

به گفته این نهاد، در حال حاضر ۱۵۰ شبکه رادیویی در افغانستان فعالیت دارند.

در همین حال، رزا اوتونبایوا، رییس یوناما به مناسب این روز از رادیو کلید و رادیو مرسل در کابل دیدار کرده و گفته است: «تصور جهان بدون رادیو بسیار دشوار است.»

او از رادیو در افغانستان به‌عنوان منبع حیاتی خبر، تعلیم و تربیه و بحث‌های عمومی در نزدیک به یک قرن ستایش کرد.

از سوی هم، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به مناسبت روز جهانی رادیو اعلام کرد که با وجود تحولات و پیشرفت‌های جهانی، رادیو همچنان نقش مهمی در ارایه اطلاعات موثق فرامرزی به مردم دارد.

به گفته این سازمان، رادیو با ارایه معلومات جوامع را توان‌مند و علیه انتشار اطلاعات نادرست مبارزه می‌کند.

تا سال ۲۰۰۲ فقط «رادیو افغانستان» وجود داشت، اما پس از آن، طی دو دهه اخیر روند تأسیس رادیوهای خصوصی در کشور آغاز شد. در این مدت صدها رادیو در کابل و ولایات نشرات داشتند و زمانی تعداد رادیوهای خصوصی در افغانستان به ۳۰۷ پایه رسید.

اما پس از بازگشت طالبان به قدرت، تعداد این رادیوها به‌طور بی‌سابقه‌ای کاهش یافت و در حال حاضر حدود ۱۸۰ شبکه رادیویی فعال هستند.

برخی از نهادهای ملی و بین‌المللی حمایت از خبرنگاران و رسانه‌ها، دلیل توقف نشرات این رادیوها را افزون بر مشکلات اقتصادی، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های پی‌هم طالبان بر رسانه‌ها و خبرنگاران عنوان می‌کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟