رسانه امریکایی: قدرت جنرال رازق بر شکنجه، قتل‌ و بزرگ‌ترین کارزار ناپدید شدن استوار بود

  • انتشار: ۳ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 182060

نیویارک تایمز در گزارشی ادعا کرده که قدرت جنرال عبدالرازق اچکزی؛ فرمانده پیشین پولیس قندهار که در یک رویداد بحث‌انگیز در حضور فرمانده امریکایی ناتو ترور شد، بر اساس «شکنجه و قتل‌های غیرقانونی» و بزرگ‌ترین کارزار ناپدید کردن افراد شکل گرفته بود.

نیویارک تایمز با نشر گزارش تازه‌ای که مدعی شده مبتنی بر داده‌های ثبت شده در دفاتر نیروهای امریکایی است گفته که قدرت جنرال رازق اچکزی؛ فرمانده پیشین پولیس قندهار در میدان نبرد، بر اساس سال‌ها شکنجه، قتل‌های غیرقانونی و بزرگ‌ترین کارزار ناپدید شدن اجباری در طول جنگ ۲۰ ساله امریکا در افغانستان شکل گرفته بود.

بر اساس گزارش نیویارک تایمز، رازق اچکزی که از «افراد نزدیک و شریک امریکا» در جنگ با طالبان بود، در ۲۰ سال حضور امریکا در افغانستان سبب ناپدید شدن اجباری و مرگ صدها نفر شده بود.

در این گزارش آمده که نیویارک تایمز به صدها صفحه‌ از دفترچه‌های زمان جمهوریت که به امریکا تعلق داشت دست پیدا کرده که تقریبا ۲۲۰۰ مورد از ناپدید شدن‌های اجباری در قندهار در آن شناسایی شده است.

بر بنیاد این گزارش، ۳۶۸ مورد از ناپدید شدن‌های اجباری و ده‌ها قتل فراقضایی به فرمانده پیشین پولیس قندهار نسبت داده شده است.

موردی دیگر که در این گزارش درج شده این است که بسیاری از شهروندان افغانستان به این باور اند که جنرال رازق با استفاده از حمایت امریکا به دنبال انتقام‌های شخصی و رقابت‌های قبایلی بوده است.

این در حالی است که جنرال عبدالرازق پس از چاشت روز پنج‌شنبه ۱۸ اکتبر ۲۰۱۸ در ساختمان دفتر والی قندهار در نشست که با اسکات میلر، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان حضور داشت، به شکل مرموزی کشته شد.

در آن زمان برداشت اغلب مردم افغانستان این بود که او به دستور فرمانده امریکایی ناتو پس از یک تنش لفظی کشته شده است. اگرچه متهم اصلی، یک محافظ والی قندهار اعلام شد که ادعا می‌شد عامل نفوذی طالبان بوده است.

در زمان حکومت ریاست جمهوری هم در افغانستان از جنرال رازق به عنوان چهره برجسته ضد پاکستان و طالبان یاد می‌شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟