دیده‌بان حقوق بشر: کاهش کمک‌ها و سوءاستفاده‌های طالبان سلامتی افغانستانی ها را به ‌خطر انداخته است

  • انتشار: ۲۳ دلو ۱۴۰۲
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 172009

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که کاهش شدید کمک‌های خارجی به نظام صحی افغانستان، در کنار سوءاستفاده‌های جدی طالبان علیه زنان و دختران، حق سلامت میلیون‌ها افغانستانی را مواجه کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر این اظهارات را در یک گزارش ۳۸ صفحه‌ای که با عنوان «فاجعه‌ای برای آینده قابل پیش‌بینی: بحران بهداشت و درمان افغانستان» روز دوشنبه، ۲۳ دلو منتشر شد، مطرح کرده است.

به گفته این نهاد، مردم افغانستان به‌دلیل بحران صحی در این کشور به‌طور فزاینده‌ای در برابر سوءتغذیه شدید و سایر بیماری‌ها آسیب‌پذیر شده‌اند.

بربنیاد گزارش، تصامیم اهداکننده‌گان برای کاهش کمک‌های بشردوستانه، دست‌رسی به مراقبت‌های صحی را تضعیف، اقتصاد را بی‌ثبات و ناامنی غذایی را بدتر کرده است.

فرشته عباسی، پژوهش‌گر افغانستان در دیده‌بان حقوق بشر گفته است: «از دست‌دادن کمک‌های توسعه‌ای خارجی و نقض حقوق [توسط] طالبان سبب یک بحران صحی فاجعه‌بار در افغانستان شده است که به‌طور نامتناسبی به زنان و دختران آسیب می‌رساند.»

در این گزارش آمده که ممنوعیت آموزش و تحصیل برای زنان و دختران، اکثر راه‌های آموزش‌ را برای کارمندان صحی زن در آینده بسته است و سبب خواهد شد که افغانستان در آینده با کمبود شدید این کارمندان مواجه شود.

دیده‌بان حقوق بشر از فبروری ۲۰۲۳ تا جنوری ۲۰۲۴ با مقام‌های امدادرسان افغانستانی و خارجی، کارمندان و افراد نیازمند به مراقبت‌های صحی، در ۱۶ ولایت کشور مصاحبه کرده است.

نتایح این گفت‌وگوها نشان می‌دهد که ممنوعیت استخدام زنان در نهادهای بشردوستانه توسط طالبان، با ایجاد موانع اضافی برای ارایه کمک‌های عادلانه و محروم کردن زنان و خانواده‌های آنان از درآمد، بحران بشری را در کشور شدت بخشیده است.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشش تاکید کرده است که در نشست پیش‌روی سازمان ملل متحد در دوحه، نماینده‌گان ویژه کشورهای کلیدی و حکومت‌ها باید رهبران طالبان را زیر فشار قرار دهند تا محدودیت‌هایی را که مانع دست‌رسی مردم به مراقبت‌های صحی می‌شود، از جمله ممنوعیت تحصیل و اشتغال زنان را لغو کنند.

قرار است دومین نشست مشورتی سازمان ملل متحد در ۱۸ و ۱۹ فبروری با حضور نماینده‌گان ویژه شماری از کشورها برای افغانستان، سازمان‌های بین‌المللی، نماینده‌گان زنان و نهادهای مدنی در قطر برگزار شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟